Markacoustic AC 601 akusztikus erősítő
A hang világában már régen megtört az amerikai egyeduralom bizonyos
területeken. Sőt kezd kifejlődni egyfajta európai dominancia, ha például az
akusztikus vagy a basszus erősítőket tekintjük. Gondoljunk csak a német AER-re,
a svájci Schertlerre vagy a svéd EBS-re és nem utolsós sorban az olasz
Markbass-re. Ez utóbbi cég igazi meglepetést hozott, hiszen egy olyan országból
való, ahonnan végképp nem reméltük volna, hogy a világ egyik vezető basszus és
most már akusztikus erősítőgyártójává lép elő.
A céget az olasz Marco De Virgiliis alapította. Kezdetben a kifejezetten
basszus erősítőket kezdtek el fejleszteni. Az erősítő tervezés és gyártás
területén számos újítást vezettek be. A tervező rendszerüket MoMark néven
illetik, és ennek lényege, hogy az erősítőket modulárisan építik fel. Állandóan
figyelemmel követik a legújabb elérhető technológiákat, így hamar meglepték a
világot hatalmas teljesítményű, kis súlyú és remek hangú erősítőikkel. A basszus
gitáros világ azonnal felfigyelt és reagált a jelenlétükre, így mostanra az
igényesek egyik kedvelt márkája lett a Markbass. Hamarosan újabb termékcsaládok
jelentek meg, így a Markaudio név alatt PA rendszereket kezdtek gyártani, majd a
DV Mark sorozatban gitár erősítőket. Közben felmerült az igény mindenféle
kiegészítők gyártására is, így ma a Markbass hatalmas temék kínálattal lett az
egyik vezető európai erősítőgyártó. Pár éve azonban újabb meglepetést okoztak,
mert új divíziót nyitottak és beszálltak az akusztikus erősítők fejlesztésének
versenyébe is. Így megjelent a Markacoustic termékcsalád.
Számunkra pedig kellemes meglepetés, hogy a hazai Markbass és Markacoustic
képviseletet a Stageshop Hangszerbolt kapta meg, így mostantól itt is
kipróbálhatók és megvásárolhatók a Markbass és Markacoustic termékek. Ezúttal a
Marcacoustic sorozatból az AC 601 jelű akusztikus kombó erősítőt mutatom be.

Koncepció
Az AC 601 követi az AER által kitaposott ösvényt, miszerint egy akusztikus
erősítőnek neutrálisnak kell lenni, dobozhang nélkül, ezért az aktív stúdió
monitorok elvén kell, hogy működjék. Ez azt jelenti, hogy a kisméretű doboz
bass-reflex nyílásos kivitelű, a belsejét úgy alakították ki, hogy abban
állóhullámok ne keletkezhessenek, így nem lesz dobozhangja.

A koncepcióhoz tartozik még egy fontos dolog. Az erősítő nagy teljesítményű
végfokkal és hangszóróval dolgozik. Ez ezért fontos, mert a hang torzítatlansága
érdekében az erősítő optimális meghajtása 15-20% körül adódik. Ezt azért fontos
kiemelni, mert a 120-150 Watt (RMS) nem azért van a dobozba beépítve, hogy egy
dobost túlharsogjunk vele, hanem hogy egy akusztikus zenei környezetben a
megfelelő 25-30 Wattnyi hangerőn is tiszta maradjon a hangzás. Az akusztikus
erősítőn, ami nem feltétlenül jelent csak és kizárólag akusztikus
gitárerősítőt,(használható bármilyen akusztikus hangszerhez, vagy énekhanghoz),
az egyik legfontosabb tulajdonság a lehető legkisebb harmonikus torzítás elérése
megfelelő hangteljesítmény mellett. A felépítés egész koncepciója tehát ennek a
szempontnak engedelmeskedik.

Felépítés
A zárt, könnyű rétegelt falemezű doboz minden egységet magában foglal, a
hangszórót, az erősítő fokozatokat, a tápegységet, csakúgy, mint egy aktív
monitor. Ezt azért hangsúlyozom ki, mert most el kellene kissé vonatkoztatnunk a
gitár kombóktól, melyek köztudottan éppen a magas torzítás, a színezett hang
irányába fejlődtek és nem szabad semmilyen szinten összehasonlításba kerülni
velük.
Az erősítő nagyon kompakt, könnyű. Minden fontos szolgáltatást tartalmaz.
Összehasonlítva a piacon található egyéb ismert és márkás két utas akusztikus
hangsugárzókkal, itt van lehetőség a magas sugárzó teljesítményét szabályozni.
Ez a megoldás a basszus hangfalaknál ismert, és nagyon jól felismerve a
lényeget, a Markacoustic ebben a modellbe is beépítette ezt a szabályzási
lehetőséget. 16 dB-vel csökkenthető a magas sugárzó hangereje.

Elektronikailag egy két csatornás erősítő külön hangszínszabályzással, ezen
kívül beépített digitális effekttel és gerjedés gátló áramkörrel. Végfoka 4
Ohmon 250 Watt, 8 Ohmon pedig 125 Watt folyamatos zenei teljesítményt nyújt.
Ezek nyilván mérési eredmények, nagy számok, jól néznek ki, de arról nem ír a
gépkönyv, hogy mekkora frekvencián mérték ezt az értéket és ehhez mekkora
torzítás tartozik. Ez esetben elegendő, ha ebből a teljesítmény értékből látjuk
a tartalékát. Ha például 40 Watt hangteljesítményt akarunk elérni, ami nagy
teljesítmény, az még mindig kellően alacsony torzításon fog menni. A doboz
hátlapján látható egy ventilátor, mely a végtranzisztorokat és egyébként az
egész belső panelt hűti. Hangszórója 6 coll, a magas sugárzó 1 coll átmérőjű.
Részletek
A kezelőszervek az előlapon kaptak helyet. A barna eloxált fémlapon jól
elkülönül a két csatorna.

A CH1 csatorna aszimmetrikus jack bemenetű, ide bármilyen hangszedővel
felszerelt akusztikus hangszer csatlakoztatható, akár aktív, akár passzív
elektronikás. A gain szabályzóval illeszthető a jelszint. Egy LED jelzi, ha a
bemeneti jel magasabb, még mielőtt hallható torzítást okozna. A
hangszínszabályzók az erősítőkön megszokott Low, Mid, High tartományt kezelik. A
hangszínszabályzók közép frekvenciáját az alábbi értékekre hangolták: Low: 40
Hz, (± 16 dB), Mid: 600 Hz, (±16 dB), High: 6 kHz, (± 16 dB). A potméterek alsó
sorában helyezték el a beépített digitális effekt Mix szabályzóját és az
algoritmusváltó gombot is. Tovább haladva egy Antifeedback áramkör
kezelőszerveit pillanthatjuk meg. Ez a szolgáltatás a hang fázisát tolja olyan
helyzetbe, hogy ne épülhessen fel a gerjedés folyamata. A fázist 0 és 180 fok
között állíthatjuk be, a kioltás frekvenciapontját pedig az Antifeedback jelű
potméterrel. Ez a szabályzó 20 és 400Hz között pásztázza a sávot.
A felső sorban a CH2 jelű csatorna szabályzói találhatók. A bemenet egy
kombinált XLR, ide bármilyen mikrofon csatlakoztatható. Az XLR rész
szimmetrikus, a jack aljzat aszimmetrikus. A gain potméter kihúzásával 48 Voltos
fantomtáp feszültséget jutathatunk a kondenzátor mikrofonok számára. A CH2
hangszínszabályzója eltér az előző csatornáétól. Itt van egy mély és egy magas
szabályzó. Ezek hangolása eltér a CH1-től. Itt a mély 50 Hz, (± 16 dB), a magas
pedig 5 kHz-re van hangolva ± 16 dB csillapítás, vagy kiemelés mellett. A közép
tartomány Mid szabályzója helyett találunk egy VPF szabályzót, ez egy alsó közép
tartományt csillapító szűrő, melynek közép frekvenciája 380 Hz, és feljebb
csavarva egyre többet vág. Ezzel a szabályzóval, a mikrofonnal erősített
fémhúros akusztikus gitárok üregének állóhullámait lehet kiszedni a hangból, így
a döngés megszüntethető.
A hátlap spártai egyszerűségű, egy XLR Line kimenet, mellette a Ground Lift
kapcsoló, és egy inzert pont aljzata található, valamint a hangszóró csatlakozók
és a tápaljzat. A hangszóró csatlakozásokat jack és Speakon szabványú
aljzatokkal egyaránt kiépítették.

A beépített digitális effekt 6 algoritmust kínál: Chorus 1, Chorus 2, Room,
Rev1 és Rev1, és egy Hall.
A doboz alján látható hüvely lehetővé teszi az állványra való felszerelést
is.

Hangzás
Az AC-601 rendkívül jól szól. Minden tekintetben azt mondhatom, hogy a
legjobb erősítők között van. Méretét meghazudtoló hangereje és frekvencia
átvitele van. A hangzása inkább neutrálisnak mondható, azonban ha a magas
sugárzó teljesen fel van csavarva, akkor a hangzás a fényestől az agresszívig is
terjedhet, pickuptól függően. A gitár erősítése esetén a -4 és -6 dB között
szűnik meg a magas tartomány átható hangja, és innentől valóban neutrális hangja
van, nem az erősítőt hallani, hanem azt amit beledugtunk. A magas sugárzó
hangerejének csökkentése sokat segíthet a gyengébb minőségű, karcos, kásás hangú
piezzo hangszedők hangjának simításában.
Nagy dinamikája van a mikrofoncsatornán, köszönhetően a 48 Voltos fantom
tápfeszültségnek.
Az effektjei simán szólnak. A gerjedés gátló nagyon hatékony, jó szolgálatot
tehet, azonban azt tudni kell, hogy használata színezi a hangot, mert fésűsszűrő
effektust okoz. Ezért tanácsos inkább megfelelő elhelyezéssel kikerülni a
gerjedést.
A teszt időpontjában egészen véletlenül volt nálam egy Korg Wave Drum. A
legkézenfekvőbb eszköznek a kipróbálásához az AC-601 kínálkozott. Az üstdob
nagyon testes hangmintáit hallgatva döbbenetes volt, hogy mennyire mély hangokat
tudott visszaadni igen tisztességes dinamikával. Kipróbáltam bariton akusztikus
gitárokkal is, és a kontra A-ra hangolt gitár alsó húrja még éppen belefért a
tartományába.
Mindössze 8,8 kilós súlyával nagyon "gitáros kézbarát" eszköz.
Egy más alkalommal, próbáltam az AC-101 modellt, és azt mondhatom, hogy talán
a legjobb akusztikus erősítő minden tekintetben.
Az AC-601-es a legkisebb a maga 6 collos hangszórójával és 150 Wattos
teljesítményével. A következő modell az AC-101-es 10 collos hangszóróval és 200
Watt teljesítményével, majd a legnagyobb az AC-121-es modell a 12 collos
hangszórójával és 400 Watt (RMS) teljesítményével.

Az erősítő mindenféle akusztikus hangforrás erősítésére hatékonyan és kiváló
minőségben használható, ami piezzo, vagy magnetikus hangszedővel van ellátva,
vagy mikrofonnal szükséges erősíteni, és itt beleértve az ének és beszédhangot
is.
Összegzés
Azt gondolom, hogy mindazok az akusztikus erősítőt gyártó cégek, akik eddig
azt gondolták, hogy messze elhúztak azoktól, akiket a versenytársuknak
gondoltak, most kössék fel a gatyát, mert lehet, hogy ők csak a másodikok,
esetleg a harmadikok....
Árak tekintetében pedig a Markacoustic a legkorrektebbnek tűnik ebben a
pillanatban a minőségi akusztikus erősítők piacán.
- AC 601: 322.000,-Ft
- AC101: 350.000,-Ft
- AC121: 378.000,-Ft
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|