T-Rex effektpedálok
MudHoney II torzító, RoomMate II, és Octavius
Néha felvetődik a kérdés, hogy elméletileg hány féle torzítót lehet még
gyártani, hiszen lassan már kimerülnek a kapcsolási módok. Igen, úgy tűnik, de a
gyakorlatban kimeríthetetlen ez a terület is. Még jó ideig elleszünk a több ezer
féle torzítóval. A T-Rex pedálokról már több alkalommal írtunk. A cég kínálata
egyre gyarapodik, az első generációs pedálok nagy sikerét mutatja, hogy
kibővített formában immár a második virágkorukat élik. Innen a Mudhoney II, a
RoomMate II, és egyáltalán a II-vel végződő elnevezések.
A külön dobozban megvásárolt torzító sohasem megy ki a divatból. Ennek sok
oka van. Egy ilyen torzító teljesen önálló életet él a hangzásban, bármivel
kombinálható, nem érdemes eladni, mert eleve nem oly költséges, ezért lehet
belőle többet is tartani, használható régi és új erősítőkkel is, és ami fontos,
hogy kis hangerőn is lehet jó hangzást előállítani velük. És ami még nagyon
lényeges, óriási választék van belőlük. Ezúttal 3 T-Rex pedált mutatok be.
Mudhoney II torzító
A név sok esetben utal a hangzásra is. Nem szerencsés
lefordítani, mert adott esetben elviszi az ember képzeletét. A legjobb, ha
kipróbáljuk.

A Mudhoney II már két csatornás. A két csatorna arra a célra
szolgál, hogy két általunk előre beállított torzítási szint között lehessen
választani. Ennek gyakorlati előnyeit nem kell ecsetelni, hiszen nem kell
például lehajolni és kézzel szabályozni a torzítás szintjét játék közben. Ezért
két csatornát építettek ki, amit tetszés szerint beállíthatunk és utána csak
egyetlen gombnyomással kapcsolgathatunk a két hangszín között.

A kimenet szintje szabályozható. A potméter közép állásában
éppen akkora, mint a bemeneti szint, teljesen felcsavarva 15 dB-s emelést tudunk
elérni. Ez nagyon jól tudja túlvezérelni az öreg erősítők bemenetét is. A
csatornánként elhelyezett kétállású kapcsolóval a Normal és Boost állások között
választhatunk, egy normál és egy erősebb torzítás között. A boost állásban a
gain nagyjából onnan folytatódik, ahol a normál állásban a maximuma volt. A
Boost funkcióval szóló kiemelést tudunk megvalósítani.
A LED-el kombinált Tone potméter remek ötlet, ez mindkét
csatornán a hang elejére ható hangszín szabályzó, ezekkel karcosabb, harapósabb
torzítást tudunk beállítani.
Hangzás
Ez a torzító igen különleges. A hangindulása lassú, kifejezetten
lusta torzító. Akik nem tudják mit jelent egy torzító gyorsasága, azoknak itt
most elmagyarázom. A lustaság ez esetben nem jelent negatív tulajdonságot,
sokkal inkább azt, hogy éneklő, krémesen, dúsan telített szólóhangszínekhez a
lassúbbak jobbak, a gyors hangindulásúak pedig kíséretre alkalmasabbak, amikor
sok a pengetés és mindent hallani kell belőle. Azt tudjuk, hogy az overdrive
előállítása minden esetben dinamika kompresszióval is jár, ha akarjuk, ha nem. A
torzítók lustaságát, azaz a hangkép kialakulásának lassúbb tempóját a
természetes kompresszió lassúbb felfutási ideje okozza. Ez a hangzás nagyon jól
szól például a Stratocaster vagy bármilyen gyors tranziensű szimpla pickupos
gitárral. A Mudhoney számos olyan tulajdonsággal rendelkezik, amivel egyetlen
erősítő sem büszkélkedhet, ugyanis megtartja az eredeti hangszínt, némi finom
szövetű zöngés felharmónikust visz a hangzásba, de mindig lesz egy kellemes
gömbölyded aura a hang körül. A torzítás szövete emlékeztet a fuzz típusú
torzítókéra, de annál sokkal vastagabb és bársonyosabb hangú, és a torzítás
extrém mértékig fokozható. A nagyobb gain állásban kapcsolva igazi vastag,
folyékony, éneklő torzítást ad bármilyen gitárral, úgy hogy az eredeti
gitártónus továbbra is megmarad. És ez ritkaság. Időnként emlékeztet a Rivera és
a Boogie karakterére.

Működik 9 Voltos elemről és tápadapterről.
Octavius Tri-tone Generator
Jó névválasztás. A pedál oktáv effektet állít elő, a többi
oktaver pedállal ellentétben ez a gitár jelét 3 részre osztja, egyikkel az alsó
oktávot, a másikkal a felső oktávot előállító hanggenerátort hajtja meg, a
harmadik jelút pedig marad változatlan, mint direkt hang. Az Octavius pedálban
az alsó és felső oktáv jeleit lehet különféleképpen keverni a direkthanghoz.

Ennek megfelelően a pedálon megtaláljuk az alsó és felső oktáv
intenzitásának szabályzó potmétereit (Lo Oct és High Oct), egy Boost feliratú
potival szabályozhatjuk az oktávok együttes hangerejét, a Master Mix potméterrel
pedig az effekt/direkt hang arányát.
Az egyik nyomógomb ( On/OFF) az effekt ki bekapcsolója, a Boost
feliratú gombbal pedig egy előre beállított mixet lehet előhívni, ami nem más,
mint a Boost potméter aktiváló gombja. Ezzel az Octavius az oktáv pedálok között
az egyik legszabályozhatóbb, legsokoldalúbb darabbá emelkedett.

Hangzás
Hangja transzparens, precíz és konzisztens, azaz nem kerülnek
bele furcsa mellékzöngék, amik a régi oktavereket jellemezték. A régebbi
pedálokhoz képest ez gyorsabb reagálású.
Az Octavius csak a külső tápadapteréről működik, mert az
áramfelvétele elég magas.
Room-Mate II csöves zengető pedál
Ennek a neve is tetszik (szobatárs)... Az új változatot a
muzsikusok visszajelzése hívta életre. Bár az alapkoncepció az volt, hogy minél
kevesebb kezelőszervvel rendelkezzen a zengető, csakúgy, mint a régi időkben. Ez
persze nem mindig tartható, mert a digitális technika sok olyan lehetőséget
kínál, amit kár lenne kihagyni. Éppen ezért a legfontosabb paraméter a zengés
lecsengésének hosszúsága hiányzott az első verzióból. A Room-Mate II-ben már
lehetőség van a lecsengés szabályzására mégpedig igen tág határok között, amitől
ez az eszköz lényegesen sokoldalúbban használható. A korábbi verzióhoz képest
itt két új potméter található. Decay: a zengés hosszát lehet beállítani. Gain:
bemeneti érzéknységet szabályozhatjuk.

A pedál egy csövet használ annak a jellegzetes hangzásnak a
felidézéséhez, amit a régi csöves erősítők rugós zengetőitől hallhattunk.
Amikor csöves hangzásról beszélünk valójában technikai és hangzó
értelemben is mindig torzításról van szó. A torzításra a hallásunk nagyon
érzékeny. Néhány % harmónikus torzítás a fülünk számára a vastag, meleg, zsíros,
zaftos hangzás érzetét kelti. Számos hangtechnikai eszközbe csupán ezen érzet
miatt tesznek csövet. Itt is erről van szó. A Room-Mate Vastagon, melegen
zaftosan szól.
Persze ez a szerkezet is digitálisan állítja elő a hang
utóéletét, a gitár tiszta hangja itt is megmarad, és a reflekciókban nem
hallható zavaró digitális színezet.
A beépített elektroncső tényleg olyan aurába helyezi a
mesterségesen előidézett zengést, ami csak a legrégebbi csöves zengetőktől
hallható, hiszen azokban a rugókat meghajtó erősítőfokozat csővel működött. A
gitárosok némileg másféle zengetést kedvelnek, mint amiket a stúdióban
használnak. Ezért nem célszerű őket egymással összehasonlítani, mivel a
stúdiózengetők feladata elsősorban a plasztikus térérzet előállítása. A gitáros
felhasználásban a hang utóéletének a tonális megformálása a lényeg, ahol a
hangzás kifejezetten effekt jellegű és ezt a Room-Mate kiválóan végzi.

A kezelőszervek a legfontosabb paraméterek beállításához éppen
elegendőek. Szabályozható a lecsengés hossza (Decay), az effekt/direkthang
aránya (Mix), 4 fajta zengéstípust választhatunk.
(Mode), szabályozhatjuk a kimeneti szintet (Level), van
lehetőség a magas vágásra is (Hicut) és ami fontos, a bemeneti szintet is
ellenőrzésünk alatt tarthatjuk (Gain). Ezzel a szabályzóval lehetséges kissé
vastagabb, teltebb hangzást elérni, sőt a hang elejének ütését is megformálni,
attól függően mekkora jelet engedünk a csőre.
A beállítható terek: egy kis tér, mint egy szoba (Room), egy
koncerttermet idéző algoritmus (Hall), egy a rugós zengetők hangzását imitáló
hangzás, (Spring), végül egy modulált reverb (LFO) ami a chorus és a reverb
együttes hangzását biztosítja. Ez az effekt különösen érdekes, ha sztereóban
kössük be a rendszerbe.
Hangzás
Hangzás minősége felülmúlja az általánosságban erősítőkbe épített zengetőkét.
A Room-Mate II-ben 4 algoritmus működik. Az új változatban a Plate
algoritmust lecserélték a Spring, azaz a rúgós zengetők hangzását szimuláló
algoritmusra. Most tekintsük át mindegyiket.
A Room, kisebb, közepes méretű szobák zengését imitálja, a Hall közepes és
nagyobb koncerttermekét, és az LFO egy modulált reveb effektet produkál, melyben
a reflekciókat előállító generátort egy alacsony frekvenciás oszcillátorral (LFO)
vezérelt pitch modulátorral kombinálták, így hangzásilag egy Chorus/Reverb
effektet kapunk. Ez alacsony lecsengési idő beállításával kiváló effekt
kíséretre és szólóra egyaránt. A nagyobb lecsengési időkkel pedig nagyszerű
éteri hangzás ad.
A Spring zengető üzemmódban a Decay alsó állása a rövid rugós zengetőket, a
magasabb állás pedig a hosszú rugósak hangzását idézi. Régi zenékben a maximumra
csavart zengető rugói összeverődtek egymással és egy erősebb pengetésnél egy
különleges csattogó effektet eredményezett, ami a korabeli "surf" gitárzenék
meghatározó effektje lett. Ez az algoritmus nagyszerűen modellezi azt a
jellegzetes hangzást is.
Összességében a digitális és a régi csöves technológia nagyon szerencsés
házasságát mutatja a Room-Mate II. Mára úgy tűnik, hogy az emberek belefáradtak
a digitális effektek programozásába és használatába is, valami egyszerűre
vágynak, amit nem kell "megfejteni", és amit csak be kell dugni és szól. A
Room-Mate II. ilyen.
A pedál áramfelvétele nagy, ezért csak 12 Voltos tápegységéről használható. A
tartozékként kapott csomagban különféle szabványú hálózati átalakítókat is
kapunk.

Árak:
- Mudhoney II: 63.900,- Ft
- Octavius: 63.900,- Ft
- Room-Mate II: 99.000,- Ft
Az árak is mutatják, csak igényeseknek! Mindezt a minőségük is
alátámasztja. A Room-Mate II. húzós ára a beépített csőnek köszönhető. Minden,
amiben ma elektroncső dolgozik, az nem lehet olcsó....
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|