Laney Cub12 csöves gitárkombó és fej+láda
Kisméretű erősítőket mindig is készítettek a nagy erősítőgyártók. Több
meggondolás is vezérli a gyártókat. Részben az, hogy a piacnak azt a szegmentjét
is szeretnék kiszolgálni, amely nem tud, vagy nem akar nagyméretű erősítőkbe
invesztálni, mert vagy csak hobbi célra, vagy csak gyakorlásra szeretnék
használni. Időközben azonban felmerült az igény kezdő gitárosok részéről. Minden
kezdő valahol elindul, van az "Első Erősítő", aztán jön az " Első használható
Erősítő", majd jön az "Első jó erősítő", majd az "Első Igazi Erősítő"...lehetne
ezt folytatni, úgy, hogy az "Első Igazi Erősítő amit sohasem adok el..." stb.
A kezdők sajnos nagyon ki vannak szolgáltatva az áttekinthetetlen mennyiségű
távol-keleti bóvlinak, nincs elég ismeretük arról, mit érdemes venni. Persze itt
nem azt akarom mondani, hogy minden távol-keleti áru bóvli, sőt, de itt most a "noname"
márkákra gondolok, akik olyan környezetben és háttérrel akarnak gitárerősítőt
gyártani, ahol nincs gitárkultusz. Ott ez nehéz.
Visszatérve a kis erősítőkre sokszor azért is kezdenek kis erősítőket
építeni, mert részben olyan hangi tulajdonságokkal bírnak, amiket a nagyokkal
nem lehetséges elérni. Egyre többször használnak stúdió felvételi célra kicsiny,
pár watt teljesítményű erősítőket. Végül van még egy motívum, amiért készítenek
ma is kis erősítőket, az maga a technikai kihívás. Ugyanis az valamikor, amikor
a legnagyobb erősítő is csak 15-20 Wattos tudott lenni, a fejlesztés iránya a
nagyobb teljesítmény irányába ment. Következésképpen a kis teljesítményű
erősítőkben nem jelent meg mindaz a kreativitás, ami késztette volna őket hogy
kihozzanak minden lehetségeset a kis teljesítményű kapcsolástechnikából. Mivel a
legtöbb tapasztalat a nagyteljesítményű erősítőktől ered, így ezek a
tapasztalatok egy teljesen új hátteret adnak kis erősítők gyártására. Ma is
fejlesztik a kis csöves erősítőket és megdöbbentő új hangok születnek sosem
hallott hatásfokkal, így a kis erősítők gyártása egy új külön irányzatot
képvisel az erősítőgyártásban, ami most már nem korlátozódik csak a "kicsi és
olcsó" erősítőkre.

Ezen törekvések egyike a Laney Cub sorozatának a 12 Wattos tagja a Cub12.
Korábban már bemutattuk a Cub8 és Cub10 modelleket, itt most a 12 Wattosat
mutatjuk be, ami több tekintetben eltér kisebbektől és több is azoknál.

A Cub12 15 Wattos AB osztályú kapcsolással épített csöves erősítő. Az
előfokozat 3 db ECC83-as kettős triódákkal működik, a végfokban 2 db EL84
dolgozik. Ezt az erősítőt úgy alakították ki, hogy a bemeneteit ketté
választották hogy két eltérő nagyságrendű teljesítménytartományban is tudjon
működni. Ezért van egy 1W jelzésű és egy 15W jelzésű bemenet. Ez azt jelzi, hogy
az egyik bemeneten az erősítő teljesen kivezérelve 1Watt teljesítményen
dolgozik. ( Majd a meghallgatásnál elmondom, mennyi az az 1 Watt a fülnek...!) A
másik bemeneten pedig az erősítő konstrukciójából eredő 15 Watt teljesítményt
tudja produkálni.
Az erősítő két alapkivitelben létezik, egy zengetős és egy zengető nélküli
változatban, ezen kívül pedig létezik fej kivitele is. Sokan megkérdezik, mi
értelme van egy 15 Wattos erősítőt fej láda kivitelben is megalkotni. Erre az
egyetlen meggyőző válaszom az lehet, ha azt mondom: "- Hallgasd meg és
rájössz!..."
Kivitel
A sötétszürke műbőrborítású doboz az erősítőgyártás őskorába visz el minket,
legalábbis a kinézetben, aztán amikor, majd megszólal, akkor majd csak nagyot
lehetünk mi szól ki ezekből a kissé ódivatú dobozokból...
1 db 8 Ohmos 12 collos Celestion gyártmányú hangszórója van. A hangdoboz
nyitott kivitelű. A kezelőszervek felül hozzáférhetők.

A tetején hordfület helyeztek el, amivel kényelmesen mozgatható az egyébként
nem nehéz erősítő. A kivitelére az egyszerűség jellemző, semmi giccses megoldás,
minden ami rajta van az a célszerűség jegyében került rá. A zengetős változatba
egy digitális zengetőt építettek.
Kezelőszervek
Az utóbbi években kezdett divat lenni, hogy a kezelőszervek sorrendje
megfordult, most itt is a Master szekció potméterei vannak a bal oldalon. Reverb
potméter, Tone potméter majd a master hangerő, és utána következnek a mély,
közép és magas hangszín szabályzók, végül a torzítás intenzitását szabályzó gain
potméter. A kezelőlapra rátekintve látható, hogy egycsatornás erősítőről van
szó. A tiszta és a torzított hangot külön be kell állítani magunknak. A bemeneti
aljzatok (1W és 15W) a jobb oldalon a panel legvégén egymás fölött találhatók.


A hátlapon az effektloop send és return aljzata valamint a reverb
ki-bekapcsolására szolgáló lábkapcsoló aljzata. Ez minden. A zengető nélküli
változat kezelőfelülete mindössze a reverb potméter hiányában különbözik:



Az erősítő paneljén kissé kakukktojás jellegű a Tone potméter. Ez a szabályzó
valami hasonló, mint a Presence szabályzó, ami a végfok hangzására fejti ki a
hatását, itt most azonban kissé másként működik. A szabályzásának középtől a
maximumig terjedő tartományában a magas állásban a legfényesebb tartományt
kiemeli, ami nagyon jó tiszta hangzásokhoz. Itt funkciója a Presence
szabályzóval egyezik meg. A közép és a minimum állás közötti tartományban pedig
inkább elsimítja a tónust. Az overdrive hangszínhez alacsonyabb állásokkal lehet
tovább gömbölyíteni a hangszínt. Majd erre szükség is lesz, ha a meghallgatáshoz
érünk. Az erősítő architektúrája jól követhető az alábbi blokk diagramon:

Hangzás
Egy nagyjelű Les Paul gitárral próbáltam ki az erősítőt. Bedugtam az 1 Watt
jelű bemenetbe. Kezdtem a tiszta tónusokkal. Remek, valóban tiszta és dinamikus
hangszínek érhetők el, különösen, ha a Tone potmétert a magas tartományba
állítjuk. Itt szinte az akusztikus gitárszerű magasakat lehet produkálni még a
Les Paullal is.
Az overdrive hangszínhez a Gain potmétert felcsavarva kezdtem megdöbbenni,
hiszen 1 Watt hangerővel alig lehetett hallgatni annyira hangos volt. Aztán
óvatosan visszavettem a hangerőt és átdugtam a 15 W állásba. A hangerőt
felcsavarva egészen megdöbbentő erővel szólalt meg a kis cucc. Érdekes volt
megtapasztalni, hogy optimális körülmények között, amikor még a hangszóró nem
kezd el torzítani, mennyire hangos tud lenni az 1 Watt teljesítmény. A Les
Paul-al gyönyörű sírós szóló hangokat tudtam beállítani, harapósan, vagy
krémesen is tud szólni a Tone potméter állásától függően. Őszintén szólva alig
tudtam betelni a hangjával, mert nagyon kifinomult hangok jöttek belőle meglepő
hangerővel. A hangok villámgyorsan indultak. Semmi kedvem nem volt azt mondani,
hogy ez csak egy gyakorló erősítő. Ha pedig tényleg az, akkor abból egy luxus
verzió, ami hangerőben, tónusban simán lepipálja a hasonló Watt számú hibrid és
modellezős erősítők bármelyikét.
Cub12 R fej 2x12-es Cubcab ládával
És ekkor próbáltam ki a fej+láda összeállítást is, ahol egy dobozban 2 db 12
collos összesen 100 Wattnyi hangszóró teljesítmény van. A fej változat
gyakorlatilag megegyezik az Cub12R zengetős erősítő tartalmával.



Ha megnézzük, hogy a 15 Watt és a hangfal teljesítménye között mintegy 85
Wattnyi teljesítménytartalék van. Ez azt eredményezi, hogy a hangszóró a
legoptimálisabb teljesítménytartományában dolgozik, ahol még nem kezd el
torzítani. Az overdrive hangoknak ezen a hangfalon van egy finom karcossága, ami
segít kiszólni a mixből, és megfelelő pengetési tranzienseket képez. Akinek ez
sok, annak a Tone potméter alsóbb állásain ez kisimítható.


A zengetője egyetlen beállítást tud, csak a mix értékét lehet szabályozni, de
nem találtam semmi kifogásolhatót a hangjában, simán viszonylag színezetlenül
szól.
A fejet kipróbáltam másféle Laney 2x12-es hangfalon is, egy 2x12-es zárt hátú
hangfalon is, és azon kissé másképpen, ugyancsak kiválóan szól. Érdemes
mindenképpen kipróbálni esetleges kombinációkat. A kis 15 Wattos fej tökéletesen
alkalmas egy klubban való játékra mindössze kevés tovább erősítéssel. Lényegesen
több, mint egy gyakorló erősítő, és ha valaki kezdőként ilyet akar első
erősítőnek, akkor a legjobb esélye van ahhoz, hogy kezdettől fogva valami
kifinomult, igényes hangzás minta fog beégni a fülébe, ami aztán egy életre
elkíséri.
A kipróbált termékek árai:
- Laney Cub Cab 2x12-es hangfal: 46.990,- Ft
- Laney Cub Head fej: 72.990,- Ft
- Laney Cub12 (zengető nélkül): 75.500,- Ft
- Laney Cub12R (zengetős): 84.500,- Ft
Ár/érték aránya jó. Ha valaki minőségi hangot szeretne igazi csövekből, akkor
valahol itt kezdődik ebben a megfizethető ártartományban.
A teszthez az erősítőt az Eldorádó Hangszerüzlettől kaptuk kölcsön, melyért
ezúton mondunk köszönetet.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|