Line6 Spider IV 75 Wattos gitárkombó
Azt hiszem nem sok cég van, ami olyan egyenletesen ívelő sikertörténetet
mondhat magáénak, mint a Line6. Ennek a sikertörténetnek persze voltak áldozatai
is, hiszen a Line6 termékeket kiagyaló emberek, korábban más híres cégeknél
voltak fejlesztő mérnökök. Az áldozatok pedig azok a cégek lettek, akiktől a
Line6 elszipkázta a nagy tudású szakembereket.

A Line6 bármely produktuma olyan termék, ami sokkal inkább a tudásra épül,
mint, bármi más a hangszergyártásban. A fejlődésük is ennek megfelelően nagyon
gyors. A Spider sorozat immár a negyedik generációját éli. A sikert sokféle
mércével lehet mérni, profithozammal, és egyéb gazdasági mutatóval azonban van
egy sokkal kifejezőbb mérce. Az alábbi listán futassuk végig a tekintetünket:
311, American Bang, Pete Anderson, As I Lay Dying, Ash, Pat Bergeson, Lincoln
Brewster, Bumblefoot, Bernard Butler, Coheed & Cambria, The Cribs, Dashboard
Confessional, Deftones, DJ Ashba,The Donnas, Elbow, Family Force 5, Fear Factory,
Forever The Sickest, Kids, Richard Fortus, Hawthorne Heights ,Joboj, John
Jorgenson, Julien-K, Killswitch Engage, Lacuna Coil, Albert Lee, Maroon 5,
Johnny Marr, Jerry McPherson, Meshuggah, Minus the Bear, Ben Moody, Christian
Nesmith, Kirk Pengilly, Tim Pierce, P.O.D., Riggs, Lee Ritenour, Royalush,
Slipknot, Sparta, Stavesacre, Steve Steven, Stone Sour Thursday, David Torn,
Greg V., Vertical Horizon, Volto, Phil X......stb.
A fenti lista jól mutatja, hogy a Line6 Spider IV nemcsak a fiatalok
erősítője, hanem a meglett, kipróbált idősebb generáció is megkedvelte. Ha csak
két nevet (tűz és víz....) David Torn, vagy Lee Ritenour nevét ragadjuk ki,
akkor az is kiderül, hogy a legelképesztőbb szélsőségeket bemutató hangi
világnak is megfelelnek ezek a cuccok. Vagy ott a Meshuggah, akiknek nevét sokan
nem kedvelik, de annál inkább a zenéjüket. Ők a bizonyíték, hogy valami van a
Line/ Spider IV mögött. Persze a legizgalmasabb mégiscsak az, hogy a fent
felsorolt sztárok kreálták a több, mint 300 presetet a Spider IV család
erősítőibe.
Nos ezek után bemutatom röviden a Spider IV családot, majd kicsit
részletesebben az egyik tagját a 75 Wattos 1x12-es kombójukat.

A Spider IV skálája a legkisebb pár Wattos gyakorló erősítőtől a 150 Wattos
stereo erősítőig terjed. Sorrendben a Spider Micro, 15, 30, 75 Wattos, a Spider
Jam, amit nemrégiben mutattunk be, a 120, 150 Wattos kombó és 150 Wattos fej+
láda konfiguráció képezi a családot.
Ebben valahol középen helyezkedik el a 75 Wattos modell. Most ebbe nézünk
bele kissé mélyebben.
Miben más és több a Spider IV-es sorozat?
- 16 erősítő modell, ( Class A, Hi Gain) az eddigi kifejlesztett legjobb
modellek
- Új intelligens harmonizer és Pitch Glide effekt 28 presettel
- 18 effekt modell 3 intelligens szabályzóval, beállítható elsődleges és
másodlagos effektek
- 2 Reverb modell külön Mix szabályzóval az előlapon
- Az új Edit üzemmód mélyebb editálást enged az intelligens effekt és
Reverb paraméterekben
- Szabályozható elő- és végerősítés plusz szabályozható zajzár (Gate + NR)
- 14 másodperces looper
- A Manual üzemmód könnyű preset navigációt tesz lehetővé
- Több, mint 500, híres gitárosok által kreált preset, 64 User Preset
memória hely
- Frissíthető firmware (MIDI-n vagy FBV MkII series lábvezérlőn keresztül)
- Új végerősítő és hangfal doboz kialakítás
- Nagyobb LCD kijelző könnyebb és kényelmesebb editálás állandó paraméter
visszajelzés
- Delay és Modulation effektek
- 2 Direct Out üzemmód felvételhez vagy trafós leosztású kimenet
- FBV Pedal vezérlés egy opcionális FBV Shortboard MkII vagy FBV Express
MkII pedállal
- CD vagy MP3 lejátszó csatlakoztatása gyakorláshoz
- Preamp Out/Power Amp In lehetővé teszi a Bogner végerősítő önálló
alkalmazását

A Spider IV külső arculata a hagyományt tükrözi, az 50 éve jól bevált
kivitel, elrendezés. Közelebbről azonban már egy modernebb kezelő panel mutatja,
hogy egy más korszakba léptünk. A Line6 minden egyes gitár erősítője a digitális
fizikai modellezésen alapul. Így, mint minden Spider generációnál, a jellegzetes
kezelőszerv az erősítő modellek kiválasztására szolgáló forgó kapcsoló.

Spider IV családba betöltöttek további 4 további erősítő modellt. 2 A
osztályú erősítő és 2 High Gain erősítő modelljével gazdagodott a Spider IV
hangszíntára. Így lett összesen 16 féle erősítő modell. Az alábbiakban láthatók
a modellek és pár soros ismertetésük. Most tekintsük át a Spider IV 75 erősítő
modelljeit:
Clean (piros LED):

Közepekben visszafogott, érzékenyen induló tiszta hangszín, a magasai szépen
csilingelnek, az egyik eddig alkotott legjobb Line6 tiszta hangszín.
Clean (zöld LED):

Ez a fajta tiszta hang a '60-as évek végén és a '70-es évek elején gyártott
erősítők hangjából indult ki, mint például a Hiwatt Custom 100 Wattos fej.
Annyiban azonban eltér, hogy a hangtartományt kiterjesztették és a mély
tartományt feszesebbre szabályozták. Alaphangszíne édeskés, gazdag részletekkel.
Twang (piros LED):

A kiindulópontok a '60-as évek fontos kifejezetten tiszta hangra
kifejlesztett erősítői, mint a Fender '65 Blackface Twin Reverb, vagy a Fender
'64 Delux Reverb. Ez a hangszín a jellegzetes Nashville érzetet hozzák, mely
üvegszerűen tiszta és gyorsan indul, kellő harapós tranzienssel a hang elején,
és tisztasága csak a gain legmagasabb fokozatán törik csak meg.
Twang (zöld LED):

Az előzőnél agresszívebb, Ez esetben a kiindulópont a '60-as évek Fender
Deluxe Blackface erősítője volt. Ez a hang nagyobbat üt és ha kell harap a hang
elején.
Class A (piros LED):

Itt a kiindulópont a Vox AC30 Top Boost briliáns, harangszerű tónusa volt,
azonban egy modern hangszín áramkörrel kiegészülve, több mély és több magas
szabályzást enged, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak
híres hangzását.
Class A (zöld LED):

Ez a rendkívül dinamikus hangszín a legjobb egyedi építésű ( boutique) A
osztályú erősítők világát idézi fel. Édeskés tónusát azonban a gain felcsavarása
egy torkos overdrive hangszínbe hajlítja.
Blues (piros LED):

A kiinduló hangszín az '50-es évek széles panelű Fender Deluxe Reverb
erősítője volt.
Blues (zöld LED):

Ez a hangszín a Gretsch 6156 jellegzetes rockabilly túnusát használta fel
kiinduló pontul. Ez az erősítő jellegzuetes közép tartományával igyekszik
kiszólni a bandából.
Crunch (piros LED):

A korai metál stílusok '68-as gyártású Marshall Plexi 50-esek hangját idézi
fel.
Crunch (zöld LED):

a gömbölyded hangzású, de ellentmondást nem tűrően harapós, brit kísérő
tónus, az Orange AD 30-ból származik.
Hi Gain (piros LED):

A '68-as Marshall Plexi Variac erősítőjének hangja adta az alapot, melyet
gyakran használtak osztott bemenetekkel.
Hi Gain (zöld LED):

Egy tipikus modern közép tartományától megfosztott metál hang. Ezt a hangzást
a Diezel Herbert modelltől kölcsönözték.
Metal (piros LED):

Ez a hangmodell a Mesa Boogie Dual Rectifier hangján alapul. Feszes mélyei
igazán széles hangzást eredményeznek, hatalmas erővel, de gyors hangindulással.
Ideális minden olyan esetben, amikor magas torzítási szinten működő metál
hangszínre van szükség a feszes, szaggató és gyors riffekhez, amikor minden
pengetéshez ütést is akarunk a hangba bevinni.
Metal (zöld LED):

Az alapötlet egy rendkívül agresszív, magas torzítású túnus megalkotása volt,
ahol a közép tartomány potmétere végig pásztázza az egész közép sávot. A Gain
alsó fokozatában a Fuzz-ra emlékeztető szövetet hallunk, közép állásban krémes
torzítás jön elő, majd egyre magasabbra állítva pedig az A osztályú erősítők
teljes kihajtásnál jelentkező jellegzetes homogén torzítását idézi fel.
Gyakorlatilag nincs olyan állás, ahol ne szólna jól. Rengeteg jó hangszínt
kapunk csupán a közép szabályzó csavargatásával.
Insane (piros LED):

Ez a hangszín egy zúzógép. Egy ellentmondást nem tűrő hangszín, a Mesa Dual
Rectifier Red csatornájának alaphangja alapján készítették ezt a beállítást. Az
intenzív torzítás mellett minden hang óriási ütéssel indul. Ugyanakkor több
középszabályzás lehetséges, mint az erősítőn, és kissé jobban is harap a hang az
elején, ami éppen elegendő egy velőt rázó torzításhoz.
Insane (zöld LED):

A cél az elérhető végső torzítás volt, ahol teljesen feloldódik a hangzás és
kezd átmenni egy másféle minőségbe, mindezt úgy, hogy a tonális karakter
megmaradjon. Mindezek eredményeként hatalmas, széles mély tartomány hallható,
amit hasonló kisebb erősítők meg sem tudnak közelíteni.
Effektek
A Spider IV előlapján két forgatógombbal, a modulációs és a delay jellegű
effekteket hívhatjuk elő, mint a Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo. Delay, Tape
Echo, Sweep Echo. Előnyös, hogy a Reverb egy külön potméterrel keverhető hozzá a
hanghoz, így könnyedén tudunk multi-effektezést is megvalósítani sok
összeállításban és tetszőleges beállításban.

A Spider IV effektj bankja kiegészült egy igen fejlett, intelligens pitch
shifter (harmonizer) algoritmussal is.

A versenytársakkal szemben óriási előny, hogy a Spider IV kapott egy 14 mp-es
looper funkciót is. Ezzel jócskán megelőzi a többi erősítőgyártót. Mindez nagyon
könnyű a Line6-nek, hiszen ők gyártják az egyik legjobb loopert manapság. (JM4
Looper)
Kezelés
Egy mondatban összefoglalva: nagyon egyszerű. Amennyire összetett
architektúrája van az erősítőnek, annyira egyszerű a kezelés. Mindez a
kijelzőnek, a jól kitalált navigációs kezelőszerveknek és persze nem
utolsósorban a jó menü rendszernek köszönhető. A digitális előfok nyújtotta
lehetőségek kihasználásához találunk egy négy irányban működő Navigator gombot,
amellyel a kijelzőn megjeleníteni kívánt információkat választhatjuk ki.
Rejtett és extra funkciók
A gépkönyv említ bizonyos "rejtett" funkciókat is. Nyilván nem férne el
minden funkcióhoz gomb a kezelőpanelen, így a meglévők kombinációjával lehet
előhívni azokat a bizonyos "rejtett" funkciókat, amik valójában nem rejtettek,
csak gombkombinációval férhetők hozzá. A presetek magukban foglalják a jellemző
effekteket is. Ha valaki ezt az automatikus effektezést ki akarja iktatni, akkor
azt megteheti a TAP gomb folyamatos lenyomva hagyásával. Ugyanezzel a módszerrel
valamint az erősítő modell gomb használatával egy Compare, azaz összehasonlító
üzemmódba léphetünk.
További extra funkciók érhetők el a TAP gomb segítségével. A Tap gomb a Delay
effekt ismétlési sebességét közvetlenül szabályozza, ezen kívül a
gitárhangolóhoz férhetünk hozzá általa, végül pedig a TAP gomb lenyomva
hagyásával és a Drive gomb középre állításával további torzítást tehetünk a
hanghoz....ha még nem lenne elég....
FBV lábpedál
A Spider IV -hez sajnos nem adnak külön pedálokat. Mivel az erősítő ára
rendkívül kedvező, így a plusz kiadás annyira nem fájdalmas. A Spider IV-hez és
a MKII. sorozathoz készítettek egy FBV Shortboard MKII. nevű pedált, mely minden
lehető funkciót tud vezérelni. Az igazság azonban az, hogy a lecsökkentett (
50.000,- Ft-os ára ellenére sem feltétlenül szükséges megvenni a Shortboard
MkII.-t, mert az FBV Express MKII.-vel 26.000,- Ft-ból megoldható az erősítő
vezérlése. Ha a felhasználó ki akarja maradéktalanul használni az erősítő minden
funkcióját, akkor esetleg érdemes megvenni a nagyobbat. A régebbi pedálok
természetesen használhatók csupán az USB csatlakozó nincs rajtuk.


Hangfalak
Bár nem teszteltem a hangfalakat és a HD150 fejet mindenképpen meg kell
említenem, hogy a Line6 a különféle fejekhez megfelelő hangfalakat tervezett.
Így a Spider IV sorozathoz a korábban a Spider II MKII sorozathoz tervezett
hangfalakat ajánlja. Természetesen bármilyen más hangfal is csatlakoztatható, a
teljesítmény és az impedanciák figyelembevételével. Bár az SV412 A és B
hangfalakat a Spider Valve sorozathoz tervezeték, nem jelenti azt, hogy nem fog
jól szólni vele. Az SV412 Celestion Vintage 30-as hangszórói igen drágák, ezért
is jön ki a kétszeres ár.
Hangzás
Az Spider III óta eltelt egy kis idő, és azóta az erősítőmodellek is
részletezőbbek lettek. Ezt hallani, ha végig kapcsolgatjuk a fő hangszíneket. A
jó minőségű AD/DA konvertereknek és a részletes, jól megformált hangmodelleknek
köszönhetően a tiszta hangoknál érezhető előrelépés hallható a hang spektrum
szélességében, a tranziensek részletességében és valami kevés talán a
dinamikában is. Az erősítő nagyon eltérő karaktereket tud megmutatni, néha az
volt az érzésem, mintha valami egész más erősítő lenne bekapcsolva. Tud lenni
harapós, szélsőségesen agresszív és finoman éneklő. A Class A és a Hi Gain
hangszínekkel lényegesen sokoldalúbbá vált a Spider IV.
A Spider III-nál sokaknak volt némi hiányérzete, a torzított hangszínek
modellek választékával. Most ez kiegészült és mindegyik új modell kiválóan
sikerült. A Spider IV nagyobb hangerőn jól kihajtva szól igazán jól, gyorsan
reagál és nagyon jól követi a gitáros szándékát.
Ár/érték arány
A Spider IV 75. ára 82.000,- Ft. Korrekt ár/érték arány. A 2x12-es változat
109.500,- Ft-ba, a 150 Wattos változat 123.000,-Ft-ba, a HD150 fej 109.500,-
Ft-ba kerül. A hozzá való Celestion Custom hangszórókkal szerelt Spider II MKII.
4x12-es A és B kivitelű hangfalak pedig darabonként 99.000,- Ft-ba kerülnek.
Az ár kiválóságát még az sem feledteti, hogy nem kapunk hozzá vezérlő pedált.
Aki venni szeretne hozzá egy FBV Shortboard MKII pedált az 50.000,- Ft-ért
kaphatja meg. Mint fentebb említettem, az árzuhanás miatt a MKII. lábvezérlőket
érdemes és kell megvenni.
Aki figyelemmel kíséri a Line6 hazai képviseletének árváltozásait, bizonyára
észrevette, hogy a Line6 néha több, mint nagyvonalú, mert bizonyos termékeknél
közel felére redukálta az árakat. Így történt ez a Shortboard-al is, amikor
89.000,- Ft-ról levitték mostani 50.000,- Ft-os árára. Most érdemesebb megvenni
a Shortboard MKII.-t mivel olcsóbb (26.000, Ft), mint a régi (29.000,-Ft) és már
USB csatlakozása is van. Így a vezérlés 26.000,- Ft-ból meg van oldva. Akik
viszont korábbi Spider modellhez vettek FBV-t, azoknak nem kell feltétlenül
eladniuk, mert a Spider Valve fog vele működni.
Kapcsolódó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|