Music Man John Petrucci 7 húros gitár
Régóta várunk már egy ilyen kaliberű 7 húros gitárra, amit ráadásul nem a
távol-keleten készítenek, hanem Amerikában. A Music Man gitárok történetét
legutóbbi írásomban dolgoztam fel. John Petruccit sem nagyon kell lapunkon
bemutatni, hiszen korábban foglalkoztunk részletesen a hangrendszerével.
John Petrucci-nak az Ibanezzel kötött endorseri szerződése 2000-ben lejárt és
a Music Man-nél írt alá új megállapodást. A közös együttműködés eredményeként az
elmúlt tíz esztendőben pár érdekes gitár jelent meg John Petrucci nevével.
Mindegyik gitár valamilyen tekintetben fejlődést mutat az előzőhöz képest. A
2008-ban megjelent John Petrucci 6 modell képezte az alapját az új modellnek a
JPX-nek. A cég a 10 éves sikeres együttműködést egy JPX nevű modellel celebrálta
melyet 2010-ben mutattak be nagy sikerrel a NAMM Shown. A JP XI pedig immár a
11. évfordulót jelzi Petrucci és a Music Man cég együttműködésében.
John Petrucci azok közé tartozik, aki nem rettent meg a 7. húrtól sem és
egyre több zenéjében használja a 7 húros gitárt. A neki dedikált Music Man
gitárokból léteznek 7 húros példányok is. Ezúttal a JPX 7 modellt van szerencsém
bemutatni.

A gitár még mindig őrzi annak a Silouette sorozatnak a fő vonalait, mellyel
az Ernie Ball korszak is elkezdődött és ez elsősorban a kontúrján látható
letörésekben mutatkozik meg. Testét azonban karcsúbbra szabták. A gitár
elektronikája lényegében megegyezik a JP 6 húros változatéval.

Koncepció

Az építési koncepcióban fontos elvként szerepelt, hogy a piezzo által
érzékelhető frekvenciasávban valóban legyenek hasznos hangi információk. Ennek
érdekében a gitár testében több helyütt üregek vannak, kifejezetten az
akusztikusa rezonancia övelése végett. Ha megpengetjük a gitárt, a nyakon
érződik közvetlenül, hogy mennyivel gazdagabb rezonanciák keletkeznek a
gitárban.

A JP7 egy igen előremutató gitárnak számít még akkor is, ha a hagyományos
"analóg" hangszerek közé sorolható, ugyanis a piezzo és a magnetikus hangszedők
kombinálását jól megoldották és ezzel a gitár igen széles spektrumban képes
rendkívül sokféle hangszínt produkálni monóban és sztereóban egyaránt.
Részletek
A gitár teste hársfából készült. Ebbe vágták bele az üregeket és a fedlapja
gondosan válogatott jávorból készült. A test közepén fut egy mahagóni block,
melyre a tremolo szerkezet fokozott igénybevétele miatt van szükség. John
Petruccinak jó ízlése van, mert tudja, hogy a hársfa igen széles spektrumban
képes rezonálni, mélyen és magasan is, így egy Kontra H -ra hangolt 7. húr
rezgését teljes gazdagságában átveszi a test, melynek magas tartományát a piezzo
hangszedő vissza is adja.

A 2 oktávos nyak 5 db csavarral rögzített, anyagaként pedig gondosan
kiválogatott juhart használtak egyetlen darabból kifaragva azt. A fogólap
ébenből készült. A berakások a John Petrucci pajzs formájú logóját ábrázolják.
A bundozás magas széles bundokal készült, ez nagyon kényelmes a kéznek és a
hangok is biztosan, vastagon szólalnak meg egy szélesebb érintkezési felületen.
Szerelvények
A szerelvények ismertetését a fejnél lévő húrtámasszal kezdeném. Az alábbi
képen jól látható, hogy különböző mélységben bemarások találhatók a húrok
támasztási pontjainál. Erre a pontosabb intonáció miatt van szükség. Gyakran
gondolkodom azon, hogy ezt a magától értetődő okos megoldást miért csak most és
ezen a gitáron alakalmazzák. Persze van más cég is például a Yamaha, aki
foglalkozik ezzel a témával, de rajtuk kívül a nagynevű cégek részéről hiányolom
legalább ezt a kis fejlesztést, igazán beleférne a méregdrága árukba és hogy
2011-et írunk....

A húrkulcsokat a Schaller gyártja, melyek gyors szorítós kivitelükkel a
húrozást néhány percre rövidítik le. A gyors szorítós húrkulcsnak az a nagy
előnye is megvan, hogy a közvetlen szorítás miatt nincs húrnyúlás. A húrnak a
húrkulcs tengelyére való rátekercselésnél mindig fennáll a nyúlás veszélye.
Minél több menetet tekerünk fel, annál nagyobb a húrnyúlás, és különösen
intenzív vibrato kar használatnál gyakran elhangolódhatnak a húrok. Ennél a
megoldásnál ez már nem probléma többé.


A következő szép darab a szerelvények között a Petrucci és a Music Man
kollektívája által közösen tervezett egyszerű, de nagyon megbízható vibrato
szerkezet. A szerkezet zsenialitását az adja, hogy nagyon egyszerű, nincs benne
sok fém, azaz súlya minimális, és a húronkénti nyergekben egy rozsdamentes
acélból készült támaszon ülnek a húrok.

A húrok befűzése hátulról történik. Valójában a finomhangolás is megoldott,
de nem a Floyd Rose féle bonyolult és a kéz számára igen kényelmetlen csuklós
mechanikával, hanem szükség esetén csavarhúzóval. Játék közbeni elhangolódásnál
egyébként sem jobb a Floyd Rose megoldás, marad a hangolókulcs. Véleményem
szerint ez egy okos jó megoldás, nem áldozták fel a gitár gazdagon rezonáló
hangját egy súlyos fémszerkezet rezonancia elszívó hatásának.
Elektronika

John Petrucci nagyon hűséges a DiMarzio hangszedőkhöz. A húrlábnál egy
DiMarzio Crunch Lab 7, a nyaknál pedig egy DiMarzio LiquiFire 7 hangszedő. A
7-es szám a 7 húros változatra utal. Mindegyik hangszedő keramikus mágnesű és 4
kivezetésű, azaz a magok kombinálhatók egymással.
A LiquiFire 7 nyak hangszedő valamivel kisebb jelet ad le, így jól
egyensúlyban van a nagyobb jelű Crunch Lab-al. Ez utóbbi egy vastag, de mégis
feszes hangzású hangszedő, ami nem akar feltétlenül krémesen szólni, hanem
kemény ütéssel az elején karcosan, agresszíven. Petrucci több tulajdonságot
akart egyesíteni a hangszedőben, melynek eredményeként látható, hogy a két mag
nem azonos, az egyik tekercsmag kinézetre az X2N 7 húros változatára hasonlít,
ami adja az erőt, és a másik mag pedig a megfelelő tonális irányba húzza a
hangzást.

A gitárban a húrlábak alatt található egy igen finom piezzo hangszedő.
Kipróbáltam még akusztikus erősítőn is, és nem tűnt fel a piezzo jellegzetes
karcos tranziense. Inkább úgy szólt, mint egy kis menetszámú nagyon öreg AlNiCo
mágnesű szimpla hangszedő, csak még annál is fényesebben. A piezzo miatt egy
előerősítőt kellett beépíteni a gitárba, melyhez hátul lehet a 9 Voltos elemet
beilleszteni. A képen éppen kipattintott helyzetében látható.

Az előerősítő egy külön kis tokban helyezkedik el, melyen a jack aljzatok is
helyet kaptak. A gitáron két kimeneti jack van, az egyik mono és a piezzo
kimenete, a másik sztereó, ahol mindkét hangszedű típus jele megjelenik, azonban
ehhez sztereóban forrasztott kábel szükséges. A gitár hátlapja felől látható,
hogy van 3 db rejtett csavarhúzóval állítható potméter, amelyek közül az első
egy mix szabályzó, a középső egy magas, a harmadik pedig egy mély hangszín
szabályzó.

Le a kalappal a Music Man cég előtt. Adnak egy hagyományos most már
vintage-nek is mondható műszaki rajzot, melyen fel van tüntetve minden fontos
információ a hangszedők bekötéséről és az elektronika kapcsolási módjáról. Ez
nagyon korrekt, nem misztifikálnak el semmit, mert tudják, hogy a gitár értéke
és a hangja nem eltitkolt és misztifikált áramkörökben, hanem a beleépített
anyagok, a precíz munka és az alkalmazott megoldások egységében keresendő.
A gitáron 3 potméter látható, az első a magnetikus hangszedők hangerő
szabályzója, a középső a magnetikus hangszedők hangszínszabályzója, az utolsó
pedig a piezzo hangszedő hangerő szabályzója. Külön megemlítem a gumival bevont
jól tapadó kényelmes potméter gombokat.
Pickupváltó és Mode kapcsolók
Az alábbiakban látható a rajz is, és kiolvasható belőle, hogy például az 5
állású pickupváltó hogyan kapcsolja össze a tekercsmagokat. Végre van kis
intuitív fantázia is a kapcsolási módokban, ugyanis a kifejezetten torzított
hangokra sorbakötött hangszedők magjai ebben a gitárban különféle párhuzamos
kapcsolásban is működnek nagyon szép tiszta hangszíneket produkálva. A középső
pickup állást külön kiemelném, ugyanis a két egyébként sorbakapcsolt magú
hangszedők párhuzamosan vannak összekötve. Minden hangszín nagyon érdekes,
mondhatnám, hogy új a fülemnek, mert nem tipikusak, és nagyon izgalmasak tiszta
és torzított hangszínen egyaránt.

A felső szarv felől lévő 3 állású üzemmód kapcsolóval lehet váltani a
magnetikus vagy a piezzo hangszedők között, illetve a közép állásában mindekettő
működik együtt természetesen párhuzamos kapcsolásban.
Kimenetek
Magnetic/Stereo Output:
Amikor ezt az aljzatot mono kábellel használjuk, akkor csak a mágneses
pickupok passzív jelét adja, mint egy hagyományos gitárnál.
Amikor sztereóban egy Tip-Ring-Sleeve (TRS) jack dugókkal ellátott kábellel
használjuk, akkor a Tip azaz a dugasz csúcsa a passzív magnetikus pickup jelet,
a Ring azaz az utána következő rövid gyűrű szakasz az aktív piezzo jelet
közvetíti.
Piezzo/Mono Output:
Ezen a kimeneten csak mono kábel használható. Ha csak erről a jack aljzatról
küldünk jelet, akkor ezen a magnetikus és a piezzo kevert és aktív jele is
megjelenik. Ha a másik aljzatba is be van dugva a kábel, akkor csak az aktív
piezzo jel jelenik meg rajta, ilyenkor a magnetikus pickup jele a Magnetic/Stereo
kimeneten jelenik meg.
Itt külön fel kell hívnom a figyelmet arra, ha csak a Piezzo/Mono kimenet van
csatlakoztatva, akkor az előzőekben említett, csavarhúzóval, a gitár hátlapja
felől, szabályozható Mix potméterrel állítható be a Piezzo pickup maximális
hangereje. Amikor a Magnetic/Stereo aljzat van csatlakoztatva, akkor Mix
potméternek nincs hatása.
Húrozás
A gitárt a gyárban az eredeti Ernie Ball Custom RPS Slinky készlettel
húrozzák fel, az alábbi vastagságúakkal:
9p-11p-16p-26w-36w-46w-56w
A gitár beállítva érkezik, semmi teendő vele, csak játszani kell rajta.
Hangzás
A bemutatás során már pár tulajdonságot elmondtam. Az első élményem az volt,
amikor erősítés nélkül megpengettem. Nagyon szép gazdag, telt hang, ami az
üregek jelenlétének köszönhető. Erősítővel is azonnal feltűnt a hangzás
tisztasága, ez részben a hársfa test / juhar nyak anyagkombinációnak és bizony a
hangszedők nagyon okos kapcsolásainak köszönhető. A tiszta hang persze nagyon
erősítő függő, de ritkaság dupla hangszedőkből ilyen melegen telt tiszta, fényes
hangokat hallani.
A magnetikus pickupokat hallgatva a torzított hangra azt mondanám, hogy
megfontoltan behangolt tónusok hallhatók. Bármilyen agresszív torzítás van
beállítva az erősítőn a 7 húros gitár legmélyebb húrjának is konzisztensen meg
kell szólalnia és tónusának a magasabb húrok egyenes folytatásának kell lennie.
Ezért a legmélyebb húr is feszesen szól, nincs felesleges röfögés semmi ködös,
mosott mély hang. Egyszerűen feszes és megfogott. Nyilván aki egy ilyen gitárt
megálmodik ( Petrucci) mindig tisztában van azzal, hogy a gitárt zenekari
használatra kell építeni, nem gyerekszobai örömködésre, ahol az amatőr mindent a
gitárból akar hallani, a cintányért és a basszusgitárost is.....
A piezzo hangszedő ugyancsak kiváló. Nyilván nem egy akusztikus gitár tónusát
kínálja, csupán annak spektrumát, ráadásul a kellemetlen tipikus piezzó hang
nélkül. Úgy tűnik a piezzo hangszedőkben is van némi fejlődés.
A kombinált ( magnetikus/piezzo) hangszínek is érdekesek, de ezekről csak
hosszasabb tesztben tudnék valamivel többet mondani, különösen izgalmas lenne 2
hangúton használni külön erősítőn a magnetikus és külön erősítőn a piezzo
hangszedőt.
Játékkényelem
Mivel én eleve vonzódom mindenhez, amin 6-nál több húr van, így egyetlen
szóval is tudom illetni: álom!
A nyak rendkívül kényelmes profilú, könnyen meg lehet szokni, és amennyivel a
szélesebb nyak miatt nehezebb lenne a gitár, a testben lévő üregekből
eltávolított anyagok súlya kompenzálja ezt. Mivel a hársfa egyébként is
könnyebb, mint a kőris, így a gitár mindössze 3,4 kg súlyú.

Egyéb
A nyakba épített feszítő pálca a nyak melleti hangszedő mellett található
anyával állítható, amibe egy vékony csavarhúzót vagy imbuszkulcsot dugva
bármikor gyorsan állítható a nyak.
A gitár színe nagyon érdekes sötét indigo melybe fémpigmenteket kevertek. Ezt
a hivatalosan barolo-nak nevezett mély színt nagyon nehéz lencsevégre kapni.
Mindig inkább a környezet színei akarnak tükröződni benne. A lakkozása magas
fényű poliészterrel készült, a hangszer kivitel hibátlan minden apró részletében
tökéletes.
Azt hiszem 7 húros gitárban még nem volt ilyen finom hangszer a kezemben.
Lehet vele zúzni és akár a legfinomabb tiszta hangokat rajzolni vele.
Az ára 777.500,- . Halvány vigasz, hogy kapunk egy nagy szögletes keménytokot
is a hangszerrel, benne a "születési anyakönyvi kivonatával".....de akkor is. Ez
bizony nem olcsó hangszer. Viszont Amerikában készült és hát ezért kerül
ennyibe, de cserébe egy életre szól és nem csak 2-3 évre.

Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|