A húrlábakról
Ritkán esik szó a gitárokon lévő húrlábakról. Sem a fontosságuk, sem a
kivitelük valamiért nem kerül szóba, pedig a gitárnak, különösen egy elektromos
gitárnak lényegi eleme. Ebben az írásban kissé körüljárjuk ezt a témakört.

Mit kell tudni a húrlábakról?
Nos a húrláb a gitárnak azon eleme, ami közvetíti a húrok rezgési energiáját
a testbe. Bármennyire is egyszerűnek látszik egy húrláb, működése, szerepe annál
összetettebb. Nézzük meg mi történik a húrok rezgése közben! A húr egy bizonyos
szögben, megfelelő erővel feszül rá a húrlábra, mely többnyire csavarral van
rögzítve a testhez. A megfelelő nyomás és a felület egy mechanikus, akusztikus
szűrőként viselkedik, így a húr rezgési frekvenciáinak bizonyos összetevőit
jobban másokat kevésbé közvetít a testbe. A húrláb anyaga sokféle lehet, lehet
acél, alumínium, réz, bronz, tehát van egy bizonyos tömege. A tömeg egy rezgő
rendszerben egyfajta mechanikus akkumulátor szerepét tölti be, hiszen a húrok
rezgése a húrláb tömegét is rezgésbe hozza és annak tehetetlensége van, melynek
folytán a rezgés időbeli lefolyása kiterjed. Egyszóval a tömeg növeli a
hangkitartást, miközben csökkenti a hang dinamikáját. A húrlábba bekerült
rezgési energia egy bizonyos felületen át érkezik a testbe, mely ugyancsak mint
akkumulátor játszik szerepet a rezgési folyamatban. Mind a húrláb, mind a test
bizonyos frekvenciákat jobban másokat kevésbé vesz át és rezonál azokon. A
húrláb széles tartományban viszi át a rezgéseket és persze veszteség is
keletkezik, ami az anyagban hővé alakul. A húrlábak gyártása sok esetben
komplikált, például a Gibson gitárok húrbefűzője és a húrláb is ilyen. Ezek a
tömeggyártás során könnyen önthető ötvözetből készülnek, amik kifejezetten
rosszak a rezgés átvitele szempontjából. Az alumínium sem a legjobban rezonáló
fém, sőt bizonyos ötvözetei kifejezetten rezgés csillapítók. A réz és a bronz
kiválóan rezonálnak, azok azonban nehezen megmunkálhatók, de legfőképpen drágák.
Mégis a legjobb minőségű gitárokban bronz vagy réz a húrláb anyaga. Az acél is
igen jól vezeti a rezgést és így gyakran használják, de azt sem könnyű
megmunkálni.
Manapság a CNC megmunkáló gépekkel már egyszerűbb a tömeggyártás, de még
mindig viszonylag drága egy ilyen alkatrész elkészítése.
Néhány fajta húrláb azonban igen komplikált szerkezet, ilyen például a Floyd
Rose rendszerű vibrato szerkezet, ami egyben a húrláb szerepét is betölti. Sok
alkatrésze van és igen nagy igénybevételnek van kitéve. Arról bizonyára már sok
tapasztalatotok van, hogy miként esik szét egy olcsó távol-keleti gyártású gitár
húrláb szerkezete 2 év után. Az izzadság megmarja a felületét és abból is
látszik milyen hitvány spiáter ötvözetből készül. A spiáternek sok fajtája van,
egyes fajtáiban nagyrészt ónnak, réznek, cinknek és ólomnak a keveréke, de van
olyan is ami cink-alumínium ötvözet, kismértékű rézadagolással, amit a
szilárdság javítása érdekében adnak hozzá. Könnyen önthető és könnyen
megmunkálható, csupán ezért használják. Remek anyag autók bonyolult alakú
karburátorházainak és hasonló dolgok gyártására, de egyébként a spiáter
kifejezetten rontja a hangot, és ez talán sohasem derül ki, csak azt tudjuk,
hogy olcsón vettük a gitárt és annak megfelelően is szól. 2 év után vagy
túladunk rajta, vagy másikat veszünk. Az esetek nagy részében egy lényegesen
jobb hangszert kaphatnánk, ha a húrláb megfelelő anyagból és minőségben készült
volna.
A húrláb és a hangolókulcsok együtt tetemes tömeget jelentenek egy gitáron. A
hangolókulcsok anyaga sem elhanyagolandó, de inkább a tömegük az, amik az
inercia hatás miatt növeli a hang kitartását. A nehéz hangszer akusztikusan
halkabban szól, kis dinamikával, azaz a halk és a hangos között kis különbség
van, de a hang igen sokáig zeng.
Szemléletes példa erre a spanyol flamenkó gitár. Ciprusból készül a teste,
ami a fenyőnél alig nehezebb anyag, a korai változatain a hegedűn is alkalmazott
frikciós fakulcsok találhatók, így a flamenkó gitár sokkal könnyebb, mint egy
ugyanakkora klasszikus gitár. A könnyű építés miatt a hang gyorsan indul, nagy
dinamikával, de hamar le is cseng, ezért olyan koppanós, robbanékony a hangjuk.
A nehezebb klasszikus gitár halkabban, lágyabban kisebb dinamikával, de nagyobb
hangkitartással szól. És mindez a különbség csupán a tömegükből adódik.
Egy jó gitárkészítő ezekkel tisztában van és nem áldozza fel a drága
faanyagokból szépen elkészített hangszer hangját egy olcsó húrlábbal
felszerelve. Ezért a minőségi húrláb a kismanufaktúrában vagy a nagyobb cégek
drága gitárjain lényeges elem. A húrlábak gyártására most már külön erre
szakosodott cégek is vállakoznak és minden figyelmüket a hangminőségre
fordítják. Így most már lehet csúcs minőségű húrlábakat kapni, mellyel nagyon
fel lehet tuningolni bármilyen gitárt.
Erre szeretném felhívni a figyelmet és a hangszerboltokban járva kelve azt
állapítottam meg, hogy most már van igen jó választék. A legnagyobb választékot
a Stageshopban találhatjátok meg. Ennek kínálatában megtalálhatók a Babicz, a
Badass, a Schaller. Nézzük meg milyen húrlábak kaphatók!
Babitz Full Contact Hardware
Jeff Babicz valóban tökélyre emelte a húrlábak mechanikai kivitelét.
Újragondolta minden kis elemének működését, szerepét és arra a következtetésre
jutott, hogy a húrok és a közbenső alkatrészek minél tökéletesebb csatlakozása,
érintkezése gyökeresen meghatározza a rezgési energia átvitelének hatásfokát.
Ennek megfelelően tervezte újra a legfontosabb szabványos gitárhúrlábakat (LP,
Tele, Strat). Mindegyik húrlábuk csereszabatos így bármely szabványos húrlábú
gitár kicserélhető Babitzra. Az alábbi képen jól láthatók a Babicz márkájú
húrlábak választéka:

Szembetűnő, hogy mennyire kifinomult a húrláb. Valamikor csak megalkották és
fél évszázadig senki sem gondolkodott azon, hogyen lehet másként, de főként
jobban csinálni. Íme itt egy kép melyen jóllehet látni a különbséget:

Egy Stratocasteren például nem feltétlenül kell kicserélni az eredeti
húrlábat, elegendő, ha a nyergeket kicseréljük. Az eredmény nem fog elmaradni, a
hangzásban "ég és föld" különbség lesz hallható.

Természetesen az egész is kicserélhető és akkor egy ilyen szerkezet fog a
gitárba kerülni:

Akinek gitárján a két részes Gibson Tun-O-Matic rendszerű húrláb van, azok
számára az alábbi készlet áll rendelkezésre:

Természetesen a basszugitárosok sem maradnak ki ebből az áldásból, így nekik
is van alternatíva. Ime:


Érdemes ellátogatni a Babicz honlapjára:
http://www.fullcontacthardware.com
A Stageshop web áruházból további információkat is megtudhattok. Jelenleg 3
típust tartanak, ezek az alábbiak:
Badass
Ugyancsak megtalálható a Stageshop kínálatában a másik nagy márka a Badass
is. A főleg basszusgitárok húrlábjaira specializálódott cég nagyon komoly tudást
és pénzt invesztált a jelenleg kapható húrláb típusaikba. Íme a basszus húrláb
kollekció:



A Badass kínál egy a hagyományos Tun-O-Matic húrlábat kiváltó kombinált
húrlábat is:

Bővebb információ a cég honlapjáról szerezhető:
http://www.leoquan.com
A Stageshop webshopjában több típus közül lehet választani:
http://stageshop.hu/webaruhaz/guitar-parts_bridges_bass-bridges.html
Schaller
Végül nem feledkezhetünk el az egyik legrégebbi gitárszerelvényeket gyártó
cégről és márkáról a Schallerről. Az alábbi képen látható a Schaller gazdag
húrláb kínálata:


A Schaller természetesen a basszusgitárosokat sem hagyja cserben így az
alábbi képen basszus húrlábakat mutatom be:


További információk a cég honlapjáról szerezhetők:
www.schaller-electronic.com
A Stageshop honlapján a
www.stageshop.hu -n mindenről bővebb árinformációk is szerezhetők.
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|