Carlos CP-1A VIP custom coax hangszedő
Bizonyára eddig csak kevesen hallottak a Carlos hangszedőkről. Ezúttal egy
igen sajátságos tesztben mutatom be a fent említett hangszedőt. A teszt azért
rendhagyó, mert saját hangszerembe építve tudom bemutatni ezt a fantasztikus
pickupot. Minden írásomnak van egy bevezetője, és ezt most sem szeretném
kihagyni, bár személyes történet, de azt gondolom, hogy bárki másé is lehetne,
így a benne foglalt tanulságok más számára is hasznosak lehetnek, ezért kérlek
titeket Kedves Olvasók ne tekintsétek ezt részemről szerénytelenségnek, csupán
meg akarom osztani veletek ezt a történetet.
A nemzetközi akusztikus gitárvilágba való bekerülésemben nem kis része volt
annak, hogy valamiért már 1984-től 16 húros gitáron kezdtem játszani. Ezt a
döntésemet kíváncsiságomon túl az is vezérelte, hogy mivel semmire nem jutottam
erőfeszítéseimmel kicsiny hazánkban, így úgy éreztem semmi vesztenivalóm sincs,
ha elfelejtek rendesen gitározni, legfeljebb meg jó móka lesz annyi sok húrt
pengetni. Aztán 12 évvel később, amikor már nem volt visszalépés a 16 húros
gitározástól, hiszen annyi energiát fektettem bele, akkor valami történt.
Külföldről egyre több meghívást kaptam és sokan akarták hallani milyen a
gitármuzsika 16 húron. Így kezdődött, pontosabban folytatódott tovább a pályám.

Innentől minden évben több alkalommal játszottam olyan fesztiválokon,
koncerteken, ahol több más gitáros is fellépett. Mindenki hatalmas hangerővel
játszott, én pedig legfeljebb egy mikrofonnal erősítve. A gitárom gyönyörűen
szólt, sokkal szebben, mint a többieké, azonban hangerőben messze alulmaradt így
nem lett átütő a produkcióm, hiszen a hangosabbnak mindig jobban tapsolnak az
emberek....
Több próbálkozásom volt, hogy valamiféle módon megfelelő hangszedővel
megoldjam a hangosítást. Tárgyaltam az L.R. Baggs, a B Band, AER cégekkel,
mindegyik ígért segítséget, de aztán soha nem lett semmi az ígéretekből. A fő
probléma az volt, hogy a 16 húros gitárom 8 pár húrral rendelkezik és ehhez 20
mm-el hosszabb pickup kellett volna.

2000-ben a NAMM Shown odamentem a B Band standhoz és előadtam a problémámat.
Valaki ott nagyvonalúan azt mondta, hogy mivel nagyon speciális a probléma, így
kb 1500 Dollárból tudnak nekem készíteni egyet... Ezzel igazából vérig
sértettek, mert NAGYON HÜLYÉNEK néztek. Azóta is itt él bennem ez a sérelem és
valamiért akármennyire is szeretném, nem szólnak jól a fülemnek a B Band
hangszedők.... Így annak a tesztelését soha nem is fogom elvállalni....
Sajnos ezért egyre kevesebb alkalommal vettem kézbe a 16 húrost. Helyette
inkább bariton gitárokra váltottam, mert abban megtaláltam azt a tartományt, ami
a 16 húros erőssége volt, és azokhoz lévén 6 és 12 húrosak, lehet kapni
szabványos hangszedőket. A 16 húros gitárt azóta csak hangfelvételre használtam.
A történet pár hete újabb fordulatot vett. A Stageshopban Galambos Ernő
barátom a kezembe nyomott egy gitárt, amibe egy Carlos típusú hangszedő volt
beépítve. Megpengettem és 2 másodperc után azt gondoltam, hogy mikrofon van a
gitárban. De nem! Egy új típusú. Úgynevezett coax hangszedő volt. Még ennyire
tisztán nem hallottam szólni hangszedőt, ugyanis nagyon sokat adott vissza az
akusztikus jellegből. Kérdezgettem a hangszedőről, és addig addig alakultak a
dolgok, amíg Ernő összehozott Carlos Juannal a konstruktőrrel. Mint kiderült,
Németországban van a műhelye, kis manufaktúrában készíti a hangszedőket. Hamar
kiderült, hogy Pat Metheny, Eric Clapton és még sok más VIP használja a Carlos
hangszedőket. Ezek a hangszedők nem olcsók, azonban életre szóló megoldást
kínálnak.
Carlossal elkezdtünk levelezni és elmeséltem az élményeimet a hangszedőkről a
16 húros gitárom kapcsán. Aztán pár nap múlva megérkezett egy doboz a Stageshop
üzletbe: Így nézett ki a doboz:

Meghatódtam a képtől, mert én magamat nem igazán tekintem VIP-nek, de
végtelenül jól esett, hogy ez az ember komolyan vett és elkészített nekem egy
személyre szóló darabot. Két hét múlva pedig megjelent Magyarországon,
találkoztunk és Tóth Zoli mester be is építette a 16 húros gitáromba ezt a
Custom hangszedőt. Aki ott volt éppen a boltban láthatta, hogy a szám fülig ér,
nem tudtam letenni a gitárt annyira inspirált az elektromos hangja és mondtam
is, hogy már több reinkarnációját éli a gitárom, hiszen Romanek Tihamér barátom
újjáépítette, majd egy repülőn való összetörés után Benedek Csabi és Árpi is új
életet leheltek belé, és most íme itt van benne egy Carlos hangszedő, amiről
csak szuper lativuszokban tudok beszélni. Bár tervezem, hogy Tóth Zoli barátom
is kiveszi részét a további reinkarnálódásában, mert még van némi átalakítani
való rajta.
Egy azonban biztos? A Carlos coax hangszedő végre megoldotta azt az egyszerű
problémát, amit két évtizede más nem akart vagy tudott megoldani.
A hangszedő történetéről
Az első CP-1A hangszedőt Carlos 1999-ben készítette el, ami elnyerte a Best
Pickup címet az amerikai Guitar World magazinban. A legelső darabok a világ
vezető gitárosainak készültek, pl. Larry Coryell, Mark Knopfler, Bryan Adams,
Brian Setzer, Brian May stb... Két külön miniatűr potméterrel szabályozható a
hangszedő bemeneti jelszintje és közép hangtarománya, amik segítségével
tökéletesen hozzá lehet hangolni a különböző típusú gitárokhoz. A legújabb
verzióhoz tartozik még egy külső hangerő szabályzó, amit a hangnyílásnál lehet
rögzíteni. Használható fémhúros, flamenkó, nylon húros, gipsy jazz, dobro és
rezonátor gitárokban. Teljesen zajmentes az elektronika és közvetlen stúdió
minőségű felvételekhez alkalmas. Közvetíti a gitáros minden finom rezdülését,
szándékát a húrokon és finom részletekben gazdag hangja tökéletesen visszaadja a
gitár saját karakterét egy megfelelő erősítőn kihangosítva. A kimeneti
impedancia a hangosító rendszerekhez tökéletesen illeszkedik. Gerjedésre nem túl
érzékeny. 2007-ben elnyerte az Acoustic Guitar magazin külön díját is.

A hangszedő test maga egy koaxiális árnyékoló burkolatba húzott érzékelő
szál, melyről Carlos nem akart sokat beszélni, de annyi bizonyossá vált, hogy
nanotechnológiás módon készült érzékelőről van szó. A fontosabb azonban maga az
elektronika. A jack aljzat egy kis csőben folytatódik, több más pickupéhoz
hasonlóan, ebben helyezkedik el egy SMD panel, ezen az áramkörön nemcsak
előerősítő, hanem speciális szűrő áramkör is egyben, és rajta lévő mikro
potméterekkel egyedileg állítható be bármilyen gitárhoz.

Az újabb verzióról lévén szó, az elektronikához tartozik egy a hangnyílás
szélére szerelhető hangerő szabályzó és egy a testben belül elhelyezhető, a 9
Voltos elemet rögzítő tartó.
A Carlos hangszedő hangminőségének a különlegessége nem is annyira az
érzékelő anyagában, sokkal inkább az elektronikai megoldásban rejlik.
Felvetődik a kérdés, hogy a nagy pickup gyártók vajon miért nem jutottak el
odáig, hogy egy ilyet kihozzanak? Persze tudjuk a választ: Akkor mit gyártanának
és mit adnának el utána? Itt a fogyasztói társadalom egy nagy dilemmája is
kifejeződik. Azaz, egy nagy cég nem engedheti meg magának, hogy igazán jót
készítsen, mert akkor a versenytársakat is magára haragítaná és elvágná maga
alatt a jövőt, ami csak nagyon kis léptékű fejlesztésekről szólhat..... Egy kis
ember azonban megengedheti magának, és amennyire tudom, nagyon fújnak is Carlos
Juanra a nagy cégek....
Nemsokára beszámolhatok egy még különlegesebb Carlos pickupról. Van egy 24
húros kétnyakú kobozom, amibe ugyancsak Carlos Juan készített hangszedőt és Tóth
Zoli barátom építi be. Ez is egy olyan hangszer, amibe soha senki nem vállalt
volna hangszedőt építeni. Ha valaki érez kihívást, akkor az bizonyára el is
készíti. Carlos, amikor meglátta ezt a hangszert, azonnal azt mondta kérésem
nélkül, hogy ő ebbe is készíteni fog egyet. Mikor ezeket a sorokat írom,
valószínűleg már készen van a beépítés, azonban csak pár nap múlva fogok tudni
erről is egy összefoglalót írni.
Addig is azt javaslom, hogy próbáljátok ki és saját fületekkel győződjetek
meg mindarról, amit esetleg most nem is hisztek el nekem.
Carlos Juan megcsinálta a PICKUP-ot......!, amit oly régóta vártunk oly
sokan.
Ne essetek kétségbe árától! A CP-1A ára 85.000,- Ft bruttó.
Nem olyan tragikus. Ha a pickup kérdést meg akarjátok még ebben az
életetekben oldani, akkor tessék kevesebbet inni, kevesebbet dohányozni,
kevesebbet költeni a barátnőre (csak átmenetileg) ...stb. és akkor gyorsan össze
fog jönni az ára.
Megéri: Nem kell többé azt a karcos, torz piezzo hangot hallani többé....és
milyen jót tesz ez a muzsikának és a hallgatóságnak is....!
Ezúton is köszönöm Galambos Ernőnek, hogy felhívta a figyelmemet erre a
hangszedőre, köszönöm Tóth Zolinak a beépítést és persze Carlos Juannak, hogy
megtisztelt ezzel a személyemre dedikált és készített hangszedővel.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|