Gitár hangrendszerek 24.
Christopher Willits hangrendszere
A gitározást több dologért szeretik az emberek. Van, aki magáért a zenéért,
ez a legritkább, van aki a sport kedvéért, ebből már több van, és legtöbben
talán a hangzásért és kütyükért szeretik. A sok szerkezet önmagában egy külön
világot jelent és persze azok a gitárosok, akik a zenét, és a szerkezeteket is
egyaránt szeretik, azok néha furcsa perifériákra jutnak és még híresek is
lesznek. Ezek a figurák legtöbbször nem a nagyközönség kedvencei, furcsa
földöntúli zenéikkel, azonban a hangrendszerük legtöbbször nagyon tanulságos és
előremutató. Nyilván nem sok értelme van bemutatni B.B. King hangrendszerét,
mert áll egy gitárból egy kábelből és egy erősítőből....ezen a legtöbb
"hangbarát" már túl van. Ellenben sokkal inkább érdemes bemutatni az ilyen
furcsa figurák rendszerét.

A mostani részben egy fiatal kaliforniai gitáros Christopher Willits
hangrendszerét mutatom be röviden. Christopherről azért annyit tudni kell, hogy
elektronikus zenét tanult, Fred Frith tanítványa volt és ma már ő maga saját
iskolájában tanítja a gitárhanggal való bűvészkedést. Több experimentális
együttesben játszik, számos felkérést kapott filmzenékre, így hamar bekerült az
ismertek közé. A muzsikáját lehet szeretni vagy nem szeretni, de az, ahogyan a
gitárról gondolkodik és amit mutat vele, az mindenképpen figyelemreméltó. Az
ismertségét nem a virtuozitásától, a minden elsöprő játékáról szerezte,
ellenkezőleg, a furcsa kiállása és hangrendszere helyezte őt a fókuszba. Azt is
lehetne mondani talán, hogy David Torn egyfajta követője, hiszen a gitározásnak
éppen azt a perifériáját vállalta fel, amit Torn is.
Azt gondolom, hogy ha rápillantunk az összeállítására, akkor máris érthető,
miért választottam ki őt.

Az már az elején látszik, hogy a fiú nem metálban utazik.... Feltűnő, hogy a
hangrendszer tartalmaz egy laptopot is. Ez egy idő után fel sem tűnik, mert az
új gitáros generáció már laptopon nő fel és egyfajta függőség is kialakul, ezért
nemcsak a reggeli és ebéd közben nézik a képernyőt, hanem zenélés közben is.....
A Youtube-on sorozatot lehet látni, amint magyarázza a hangrendszerét és közben
sok jó ötletet ad másoknak is.
Christopher hangrendszere teljesen nélkülözi a hagyományos gitárerősítőt.
Mindig vonalból szól. Hogy mégis legyen valami kemény magja a hangnak, egy Line6
POD képezi az előerősítőt, aminek jelét kompresszor után küldi egy MOTU
interfészbe. Innen már érthető a laptop, hiszen a MOTU egy Firewire kábelen
keresztül kommunikál a kompjuterrel. Gyakorlatilag itt kerülnek rá a plugin
effektek, a looper. A laptopon több szoftver is fut, de az egyik leghatékonyabb
az ő esetében az Ableton Live. A vezérlés egy M-Audio Finger Trigger pulttal
valósul meg. Ez azt is jelenti, hogy a gitáros nemcsak a lábát használja a
kapcsolók kezeléséhez, hanem a kezét is. Látható, hogy láb szekcióhoz egy
Behringer FCB1010 MIDI pedált használ. A kézi vezérlés sok kérdést vet fel, mert
ha gyakran kell manuálisan beavatkozni, akkor ki és mikor gitározik?

Igen, ez jó kérdés, de az ilyen fajta gitárosok ezzel nem sokat törődnek,
mert pengetnek két hangot, a looper dolgozik és nincs csend a zenében, addig
pedig nyomnak pár gombot.... Néha valóban kiábrándító élőben látni zseniális
muzsikusokat, akik valamiért beleszerettek a technikába, és a looperen élik ki
titkos vágyaikat. Amit lehet látni, hogy többet jár a lábuk a kapcsolókon, mint
az ujjuk a húrokon. És elég gyakran lehajolnak tekerni pár potit az effekteken.
Legutóbb hallottam egy new yorki gitárost, nem nevezem meg, mert nem szeretnék
róla ítéletet mondani, mellesleg kiváló jazz gitáros, remek muzsikus, viszont
nagyon kiábrándító volt nézni, így inkább lehajtottam a fejemet és hallgattam. A
zene kiváló volt.... Szóval, ez a Christopher fiú is valami hasonló....
Azt hiszem egy idő után a gitárosok megtalálják azt a pontot, amikor a gépek
nem veszik ki a zenélést teljesen a kezükből. Akik szeretik a gitározást, mint
sport tevékenységet, azok nem engedik a kompjutert eluralkodni a rendszerükben.
Akik a zenét és a hangot kedvelik, azok már hajlamosabbak erre.

A színpadi megjelenés is eltérő a megszokott gitáros figurától. A laptop egy
kis állványon van kéz magasságban, hasonlóan a kézi vezérlőkhöz. Mióta létezik a
POD és egyre szaporodik a vonalból játszók száma, a kis állványok is feltűntek a
színpadon a gitárosok mellett.

Meg kell említeni, hogy az egyik gitárjára egy GK3 hexa pickupot szerelt a
Roland GR20 gitárszintetizátor meghajtásához. Ez magyarázza, a hanglánc elején
az A/B kapcsolót. Ezzel két egymástól független hangút jelenik meg, de egyszerre
is megszólalhatnak.
További érdekesség, hogy a laptop VGA kimenete egy video projektorhoz
kapcsolódik. Igazi multimédia rendszer. Hogy Christopher mennyire komolyan
gondolja az őrületet, arra ott a bizonyíték a rajzon: használ néhány egyéb
hangkeltő eszközt, hegedűvonókat, dobverőket, apró villanymotorokat, e-bowt,
megafont, és lehet még sorolni. A zaj az ő zenéjében egy lényegi elem.
Érdemes áttanulmányozni a hangrendszerét, talán még zene sem kell hozzá, hogy
felgyújtsa a fantáziánkat...
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|