Keresés az oldalon:

 

 

 

Tisztelt olvasó,

Régi vágyam valósulhatott meg a Gitárhangtechnika.hu portál létrehozásával, aminek úgy tűnik, most érkezett el az ideje. Mindazok a gondolatok, amik a gitárral, annak hangtechnikájával és a rajta játszható zenék esztétikájával kapcsolatosak, mindeddig sajnos a rendelkezésre álló írott médiákban mindenféle szerkesztői szempontok miatt nem jelenhettek meg. Ezért az Írások, sorozatok menüpont alatt a jövőben olyan írások és információk fognak megjelenni, amik más forrásokból nem szerezhetők be. Egyik ilyen első sorozatunk lesz a legendás Vox erősítők történetét feldolgozó folytatásos "web saga", amely kéthetenként újabb részekkel jelentkezik. Ezt fogja követni a Marshall erősítők történetét feldolgozó sorozat, miközben egyéb gitártörténeti sorozatok is előkészületben vannak.

A sorozatok mellett egyedi írások is rendszeresen megjelennek. Őszintén remélem, hogy a hazai gitáros társadalom egy igényes, hiteles és informatív információforrásként használja a Gitárhangtechnika.hu weboldalt.

Jó olvasást és sok sikert minden gitárrajongónak!

Szabó Sándor


Írások, sorozatok

  Hárfa gitárok  
  Napjainkra számos különféle megoldású és kivitelű húros, pengetős hangszer terjedt el. Ezek közül a legrégebbiek a hárfa- és citerafélék már több ezer éves múltra tekinthetnek vissza és a legfiatalabb mind közül a gitár. A bundos hangszerek csak az elmúlt néhány száz év szüleményei, és mint tudjuk a gitár is ezek közé tartozik...

 
  2012.11.30. 19:45  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  Egy mágikus koncert története - A Fractal Strings project  
  Ezúttal kissé szokatlan témát osztok meg az olvasókkal. Ritkán van alkalom betekintést nyerni egy különleges koncert technikai és zenei kulissza titkaiba, ezért általában ilyen írások nagyon ritkán olvashatók bárhol is. Mivel a Gitárhangtechnika alapvetően technikai aspektusú portál, így bármilyen féle zenével kapcsolatosan, ahol a gitár a főszereplő arról érdemes írni...

 
  2012.11.21. 22:12  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  Amit a klasszikus gitárhúrokról tudni érdemes  
  A gitárhúrok témája gyakorlatilag kimeríthetetlen, legyen az fém vagy nylon. Gitárosok éveken át képesek üldözni és keresni a tökéletes húrt, és közben több kötetnyi könyvre való szöveget mondanak el egymás között a húrokról szerzett tapasztalatokról. Vannak olyanok is, akik mániákusan a húrnak tulajdonítanak mindent, és egész zenész életük a húrok körül forog. Ennek jó esetben az a haszna is megvan, például, hogy felfedezhetnek valami jobb anyagot a húrok számára. A húrokról manapság keveset lehet olvasni, pontosabban hasznos dolgot szinte egyáltalán nem lehet, a húrgyártók honlapjain pedig a megszokott, jól ismert marketing szövegek találhatók. Ez az írás próbál abban segíteni, hogy többet tudjunk a húrokról. A most következő, a húrok fizikájáról szóló fejezet mindenféle húrra érvényes, bármilyen anyagból is készül.

 
  2012.06.15. 21:00  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  A hangszer húrok rövid története  
  Az elkövetkezendő hetekben a figyelmünket a húrok felé fordítjuk. Az első jelen írásom a húrok rövid áttekintő történetét taglalja, melyből megismerhetők a fő típusok anyagai, gyártási technológiája. Egy utána következő írás a klasszikus gitár nylon húrjaival ismertet meg szokatlan részletességgel és mélységben. A húrok témakörének bővebb kifejtését az ihlette, hogy megjelent egy új húrtípus, az eddigi húrgyártásban eddig ismeretlen anyaggal és végre sikerült a nylon húrgyártás egyik nagy problémáját megoldani, a hagyományos nylon és a PVF húrok közötti nagy hangzásbeli különbséget áthidalni úgy, hogy a hangzás ideálját a régi kiváló hangú, de sok hátránnyal bíró bél húrok hangzását szintetikus anyaggal imitálni. Ezt a húrt az Aquila olasz cég gyártja, és mivel a Stageshop a hazai forgalmazója, így a Nylgut húrjaikat majd egy külön írásban mutatom be részletesen...

 
  2012.06.10. 19:15  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  A gitár története II.  
  A fémhúros gitár története nem tekint vissza oly nagy múltra. Az oka elsősorban az anyag megmunkálás technológiájával függ össze. Amíg nem tudtak fémhuzalt előállítani, addig fémhúrok sem létezhettek. A fémhúr megjelenése jóval megelőzte a nylon húrét, hiszen a nylon csak az 1930-as években jelent meg, előtte bélből sodort húrok voltak. A fémek húrokként való alkalmazás sokkal korábbi időkre tehető vissza, mint azt gondolni mernénk. A fémhuzal gyártása már időszámításunk előtti 800-1000-ben is létezett. Erről tanúskodnak az egyiptomi és egyéb keleti ékszerek, melyhez különböző anyagú és méretű huzalt használtak fel. Sőt Anatóliában, a mai Törökország déli részén is találtak időszámításunk előtt 2000-ből származó ékszereket, huzalokkal díszítve. Ez pedig eléggé meglepő. Azt persze le lehet szögezni, hogy a régi ékszerekhez puha nemesfémekből régóta tudtak huzalt gyártani, azonban az acélhuzal előállításával legalábbis itt Európában és Amerikában várni kellett...

 
  2012.05.25. 14:00  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  A gitár története I.  
  Bár napjainkban a gitár tűnik a legismertebb, legnépszerűbb hangszernek ugyanakkor az a tapasztalatom, hogy keveset tudnak róla az emberek. A gitár a hatvanas években egy generáció jelképe volt, a rajta játszott zenékkel együtt. Mára a jelkép átalakult, elhalványult miközben a gitárzenék sosem látott gazdagságot értek el. Mégis, az új, számítógép imádó és internet függő generáció számára már mást jelent a gitár, csupán egy hangszert, főleg szórakoztató zenei hangszert. A gitár komoly és modern kultúrája szinte hozzáférhetetlenné vált. Ezért úgy gondolom, hogy a gitárt újra és újra be kell mutatni és népszerűsíteni kell az újabb generációk számára is. A magyar zenekultúrába a gitárt a globális kultúra terjedése hozta be. Zenei hagyományunkban a gitár ismeretlen, annak ellenére, hogy a őseink használták a kobozt és egyéb keleti húros hangszereket, azonban a kereszténység felvételével az ősi tradíciónk és a kultúránk is feledésbe merült. Így csak annyi került át hozzánk a gitárból és amennyit a nyugati kultúra átengedett. Nem dicsekedhetünk olyan gitár tradíciókkal, mint az olaszok, a spanyolok, a németek, vagy akár az oroszok. Természetesen a gitár hazánkban is megtelepedett, de gyökértelenül, így aki ma idehaza gitározik az többnyire idegen kultúrák zenéit játssza rajta. Megérne egy tanulmányt annak kiderítése, hogy milyen pengetős húros hangszerek és milyen zenék lennének itt most, ha a Hun Birodalom nem sorvad el és megőrzi a keleti zenei és kulturális hagyományait...

 
  2012.03.12. 13:00  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  Gitározás bundok nélkül  
  Bizonyára mindenki ismeri a bund nélküli húros hangszereket. Ilyen a hegedű, a cselló, a bőgő. A hetvenes évektől az elektromos basszusgitárban is megjelentek a sima fogólapú hangszerek, majd az elektromos gitárosokat is megkísértette a bund nélküli hangzás. A bund nélküli ( angolul: fretless) hangszerek között most a fókuszunkat a gitárra fordítjuk. Aki hallott már bund nélküli basszusgitáron egy szólót, vagy akár valamiféle ritmusos riffet, mondjuk úgy ahogy Jaco Pastorius játszotta, vagy Michael Manring, azonnal megragadja az a bársonyos, gyönyörűen morgó hangzás, amit semmi más hangszer nem tud produkálni. A hangzás titka nagyon egyszerű: van egy pont ameddig le kell engedni a húrokat a fogólap fölött. És egyszer csak elkezd bársonyos hangon énekelni a basszus gitár. A szólógitárokon a kilencvenes években kezdett terjedni a bund nélküli változat, és azt ugyan nem lehet állítani, hogy világsiker lett, de egyre többet lehet hallani. Nyilván nem a popvilág körzővel és vonalzóval szerkesztett karteziánus zenéiben, hanem a jazz és a progresszív zenék között találhatjuk meg a használóit...

 
  2012.02.01. 14:00  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  Interjú Horváth Attilával a Vintage '52 tulajdonosával  
  Horváth Attilával a Vintage '52 jelenlegi tulajdonosával beszélgettem a minap, akit több, mint egy évtizede jól ismerek, egy igazi gitár szerető ember, és hol is érezhetné legjobban magát, mint éppen egy gitárboltban. Most egy interjút adok közre, ahol megszólal Attila...

 
  2011.11.23. 13:00  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

  Kaliforniai álom – folyékony nitrogénben  
  A napsütötte Kalifornia Santa Clara városában található a Dean Markley cég, amely 1972 óta igyekszik a pengetős hangszerek használóinak kedvében járni, legyen szó húrról, hangszedőről, mikroerősítőről, vagy hangoló gépről. A tulajdonos Dean Markley a cégalapítást megelőzően hangszerboltot üzemeltetett, mígnem egy szép napon úgy döntött, hogy saját termékeivel, kreatív ötleteivel próbál szerencsét az akkortájt éppen virágzó rock and roll iparban. Az első áttörést a siker felé vezető úton az általa kifejlesztett Talk Box effektpedál hozta meg, melyet Peter Frampton tett népszerűvé Show Me the Way című dalával 1975-ös Frampton c. albumán. Érdekes, hogy vasfüggöny ide, vasfüggöny oda, már a Generál együttes 1977-es Zenegép albumán is hallható a Tátrai Tibor által használt és akkoriban még igencsak frissnek számító ’szájgitár’ (az övé Electro Harmonix gyártmányú volt), amely szinte Tibusz védjegyévé vált az idők folyamán...

 
  2011.09.21. 16:30  |  Szerző: II. Lengyelfi Miklós Tovább... ]  

 

  A gitár pengetőkről  
  Kissé furcsa, hogy mindenféle fórumon mindig a gitárokról, az erősítőkről és az effektekről, ritkábban a húrokról folynak diskurzusok, de a pengetőkről szinte soha, vagy oly ritkán és oly érintőlegesen, hogy elhatároztam szentelek neki egy komolyabb írást.

 
  2011.09.08. 16:00  |  Szerző: Szabó Sándor Tovább... ]  

 

Cikkek: 1-10. (Összesen: 79)  |  Következő oldal  >>

Vissza az oldal tetejére

 

 

 

::©2006-2019 Tandem Records ::