Hangfoglalás 2010
Az idén is megrendezésre került a hangszerforgalmazók által szervezett
hangszerkiállítás, ahol a hazai hangszerforgalmazók, nagykereskedők, importőrök
jelentek meg. Szokás szerint a Syma Rendezvényközpont adott helyet a 3 napos
rendezvénynek. Az idén is sikerült ellátogatni a kiállításra részben azzal a
céllal, hogy beszámoljak némi újdonságról, részben pedig Alex De Grassi
koncertjén hivatalból is ott kellett lennem.
A kiállítás remek hangulatú és csakúgy, mint máskor hatalmas zajterheléssel
járó esemény. A külföldi, hasonló rendezvényeknél már évekkel ezelőtt komoly
hangerő korlátozásokat vezettek be. Az a kiállító, amelynek a standján a
hangerőn túllép egy meghatározott szintet, azokat keményen megbüntetik.

Képzeljétek csak el, hogy egy 100m x 100m-es csarnokban egyszerre vagy 50 db
erősítőt, diszkó és egyéb hangtechnikai berendezéseket próbálgatnak,
gyakorlatilag egymásra való minden tekintet nélkül. Egy ilyen helyen egy
hangszert megfelelően meghallgatni, kipróbálni gyakorlatilag reménytelen, és
persze lehetetlen is. Így marad a szemmel való szemlélődés.

A kiállítótérben való körbejárás során szinte minden forgalmazót megtaláltam,
amennyire a hangerő engedte, még beszélgetni is tudtunk. A látogatók igen nagy
tömegben lepték el a standokat, így igencsak nehézkes volt körülnézni. Aztán kb.
fél óra múlva a hangerő egyszerűen kezdte leblokkolni az agyamat, és kimentem a
folyosóra, ahol még beszélgetni is lehetett. Többnyire itt vagy a fenti
étteremben jöttek össze azok, akik érdemben akartak valamiről is beszélni,
tárgyalni.
A körülmények nem voltak éppen fényesek, de ettől eltekintve maga a tény,
hogy a magyar hangszerszakma így összekapta magát, azért mindenképpen pozitív.
Ez persze mindenekelőtt a HANOSZ szervező gárdájának köszönhető.

A rendezvény két nagy csarnokban volt, amelyikből az egyikben nagy
színpadokat rendeztek be, ahol fél óránként váltották egymást a különféle
stílusú zenei produkciók. Mivel a IX. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál őszi
évadjának koncertjei éppen erre az időszakra estek, így volt lehetőség arra is,
hogy a magyar hangszerkiállítások történetében először egy világhírű amerikai
akusztikus gitáros is fellépjen. Lévén a fesztiválon Alex De Grassi volt a
sztárvendég, így kapóra jött, hogy itt is fellépjen. A közönség ugyan nem
tolongott annyira, mint a hangos produkciókon, azonban akiket tényleg érdekelt,
azok ott voltak és nagyon tetszett nekik az "egy szál" gitáros produkció. Az
idelátogató tömeg éppen úgy is viselkedett, mint a tömeg, ahol elindult valami
hangos produkció elkezdtek oda rajzani, legyen az bármilyen stílusú. Ez persze
mindenütt a világon így van, az embereket vonzza a nagy hangerő.

Már 2 évvel ezelőtt is megfogalmazódott bennem, hogy a Hangfoglalásnak
legfeljebb a hangulatáról lehet bármit is, írni, hiszen ezen a kiállításon új
termékeket csak szórványosan mutatnak be, hiszen az mindig megtörténik még az év
elején az amerikai NAMM SHOW-n vagy a frankfurti hangszer kiállításon, így őszre
csak kevés újdonság marad.

A kiállítás mérlegét a kiállítók majd maguk állapítják meg, hogy megérte e
nekik. A közönségnek, a látogatóknak mindenképpen. Ma Magyarországon a
legfontosabb hangszermárkák jelen vannak, kisebb nagyobb mértékben képviselve.
Míg 15 évvel ezelőtt idehaza is a klasszikus nyugati felállás szerint folyt a
kereskedelem, azaz az importőr nagykereskedő, mint márka képviselet szolgálta ki
a kiskereskedőket. A világ azonban kissé vagy talán jócskán megváltozott,
átalakult. A Kínában készült olcsó hangszerek tömeges megjelenése, az internetes
vásárlás, a piac gyors telítődése teljesen átrendezte a klasszikus felállást.
Nyugaton kevésbé, de hazánkban kezdett az a trend kialakulni, hogy a tehetősebb
kiskereskedők egyben márkaképviseletté is váltak. Ennek persze megvan a maga
hátránya, mert az adott márka többnyire csak egy boltban van jelen, hiszen a
nagykereskedőként is működő kiskereskedő jelenlétével konkurenciát állít a többi
kiskereskedőnek, így nem nagy kedvvel vásárolnak tőle.

A kiskereskedő sokszor nem képes megfelelően ellátni egy képviselettel
szemben támasztott feladatokat, így a márkák egy két év alatt átvándorolnak
mások kezébe. A külföldi gyártók azonban egyre inkább belemennek ebbe is, mert
minden áron szeretnének eladni. A klasszikus nagy/kiskereskedő rendszer a
lecsökkent eladások miatt egyre kevésbé működik. Az egyetlen előny az, hogy a
hangszermárka jelen lehet az országban, az már más kérdés, hogy hogyan.
Az elkövetkező években tovább zajlik az átrendeződés és ebben az
átrendeződésben be fog állni egyfajta egyensúly a klasszikus és az internetes
vásárlások között is.

Idehaza is találkozni ötletes kiállítókkal, akik a közönség figyelmét nagyon
megkapó módon képesek megragadni. Van, aki hangerővel, van, aki látvánnyal. A
látvány azonban sokféle lehet. Az alábbi fotó jól példázza, hogy a hirdető
felület tekintetében is vannak alternatív megoldások. Ezek a hirdető felületek
nem nagyok, bár ezekből is vannak kisebbek nagyobbak, azonban nagyon szépek és
főleg izgalmasak. Itt az a jelenség áll elő, amikor a Teremtő és az Ember
összefog és valami, a szemnek és a hormonoknak is nagyon tetsző felületen
hirdeti a portékáit. Őszintén szólva, amikor megpillantottam a hirdetést,
először a felületet tapogatta le a szemem és aztán nem is nagyon akart mást
látni. Nem tudtam megállni, hogy ne fényképeszkedjek együtt a csinos hölgyekkel,
mert bizony azt kell hogy mondjam, esztétikailag kifogástalan hirdetés volt.
Ezúton gratulálok Csámpai Karcsinak és a Mezzoforte Hangszerüzletnek, a
nagyszerű ötletért. Ez a látvány aztán feledtette az elviselhetetlen hangerőt
is. Bizonyára nem kevés pénzébe kerül a kiállítónak, de az eredmény majd magáért
fog beszélni.

Nagyon jó ötletnek tartom és élmény volt látni az emeleti galérián
berendezett vintage gitár és erősítő kiállítást. A Vintage Guitar Show kiállítás
ötlete és kivitelezése Horváth Attilától a Vitage 52 tulajdonosától származik.
Attila több, mint 2 hónapot dolgozott, szervezett hogy néhány hazai gyűjtőt is
bevonva összeálljon a hatalmas anyag. Ilyen kollekció még soha nem
volt Magyarországon kiállítva. A több, mint 100 legendás gitár és több tucatnyi
erősítő szinte időgépként mutatta be a '60-as évektől kezdve napjainkig a gitár
zenevilág jellemző hangszereit.

Meg lehetett tekinteni az egyik első magyar gyártmányú erősítőt a
vasfüggönyön inneni egyéb országok gyártóinak márkáival együtt. Köztük én is
megtaláltam azt az erősítő típust (MV-3) amin életemben először játszottam. A
maga 15 Wattjával akkoriban igazi csodának számított. Aztán lehetett igazi
nagyágyúkat is látni, olyan erősítőket, mint például a Boogie Mark II C-t amiből
mindössze néhány száz darab készült.


A kiállított kollekciót hét hazai gyűjtő adta össze, akik valamiért nem
akarták, hogy a nevük fel legyen tüntetve. (Értem is meg nem is.) Mindent
összevetve nekik is gratulálok, mert egy rendkívül értékes áttekintést
nyújtottak ezzel a kiállítással.


Mint említettem Alex De Grassi-val voltam a Hangfoglaláson és sok barátom,
ismerősöm nagyon boldogan állt lencse elé Alexel. Sikerült pár érdekes
pillanatot elkapni. Az alábbi képen Udo Rösner, az AER erősítők konstruktőre
éppen Alexel közli, hogy mennyire sokat jelentett neki aktív gitáros
korszakában, amikor a lemezeit hallgatta és most egyszeriben csak így
találkozhat vele. A háttérben Kovács László a hazai AER forgalmazó örvend ennek
a kis személyes ajándéknyújtásnak, hiszen ő tudta, hogy Udo hatalmas Alex De
Grassi rajongó.

Alex a Stageshop jóvoltából került a Hangfoglalás koncertjére. Galambos Ernő,
a bolt vezetője nagyon sokat tesz azért, hogy az akusztikus gitározás kultúrája
elterjedjen, nemcsak minőségi hangszerek forgalmazásával, hanem külföldi
muzsikusok workshopra való meghívásával szinte zeneklubbá változtatja a
Stageshop üzletet. Ehhez sokban járul hozzá Tóth Zoli munkája is, aki nem egy
neves külföldi akusztikus gitárárját megjavítva mentette meg a koncertet. Itt
Ernő látható Alex-el.

És persze Medgyesi Tibi is örömmel állt fényképezőgép elé, sok egyéb márka
mellett a Line6 és a Taylor forgalmazójaként.

A Hangfoglaláson tudtam meg, hogy az Eldorado Hangszerkereskedés a Laney
hazai képviselete az év hátralévő részében egy nagyszabású versenyt hirdet,
amiről hamarosan hírt adunk a Gitárhangtechnika weboldalon. A verseny fődíja egy
Laney Cub csöves fej és hozzávaló hangfal, valamint egy Blade texas Standard Pro
gitár. Itt megemlítem azt is, hogy hamarosan tesztelni fogunk néhány Blade
gitárt.

A közös fotózkodás egyik képén a vintage kiállítás két szervezője Soltész
Tibor és Horváth Attila látható.

Örömmel tölt el, hogy a magyar hangszerszakma ilyen összefogását tapasztalom.
Ebben a milliőben mindenki ismeri egymást. Itt nemcsak kemény verseny zajlik,
hanem mindez egy közös versenypályán folyik, ahol a résztvevők a közös érdekeket
felismerve össze tudnak fogni és együtt dolgozni, hogy ez a versenypálya minél
biztonságosabb keretet nyújthasson.
Reméljük 2011-ben újra tudósíthatok a következő Hangfoglalásról.
Szabó Sándor Vissza az oldal tetejére
|