ZT Launchbox Acoustic
Nem is kellett nagyon sokat várom, mindössze egy hetet és megkaptuk a ZT
Launchbox Acoustic erősítőt is egy tesztre. Az előző ZT Club erősítőről szóló
írásban ismertettem a cég történetét és az erősítők tervezési koncepcióját, így
most ettől eltekintenék.
Az akusztikus erősítés azt gondolom a fénykorát éli most, sosem volt ennyi
akusztikus erősítő, mint mostanság. Megfigyelhető, hogy a régi, nyitott kivitelű
kombók teljesen eltűntek az akusztikus erősítők birodalmából, hiszen
felismerték, hogy a hangfal által előidézett járulékos dobozhangra nincs
szükség, sőt kifejezetten rontja az akusztikus hangszerek hangképét. Ezért a
hátul zárt, reflexnyílásos rendszerek terjedtek el. A most bemutatott ZT
Launchbox Acoustic is a zárt rendszerek közé tartozik, azon belül is
megkülönböztetett helyet foglal el.

A névválasztás ( lefordítva: ebédhordó doboz) a kis méretére és kompaktságára
utal. A muzsikusok szeretik a kicsiny kompakt dolgokat, azonban a kis méret
mindig egy kompromisszum eredménye. Ez esetben az átvihető frekvenciasáv alsó
tartományában kellett kompromisszumot kötni.

A ZT ugyan a zárt rendszer, reflexnyílás nélküli kivitelű, ahol a hangszóró
mögötti tér hermetikusan zárt, a hangszóró pedig nagyobb amplitúdóval igyekszik
lesugározni a mély hangokat. Ezzel a fajta elvvel már kb. 20 évvel ezelőtt
találkozni lehetett a Tannoy CPA5 hangsugárzóiban, melyet eredetileg ugyan
áruházak hangbesugárzására terveztek, de én magam például egy kis PA rendszer
hangsugárzóiként használtam akusztikus gitár erősítéséhez, jó eredménnyel.
Mindaddig, amíg nem kellett 100 Hz-nél mélyebb hangokat lesugározni, addig
kiválóan működött.
A ZT egy koaxiális hangszórót alkalmaz, amiben nincs külön magas sugárzó, így
meg spóroltak egy plusz hangszórót, aminek vannak egyéb járulékos előnyei,
például nem kell crossover, nincs fázistorzulás, és nem ég le egy óvatlan jack
dugó kihúzástól vagy bedugástól. A koaxiális hangszóróban a hangszóró közepében
helyezik el a magas sugárzó drivert, ami magnetikusan csatolódik a rendszerbe,
ezért nem lehet leégetni.
A koaxiális hangszórót egyre kiterjedtebben használják ott, ahol kompakt
rendszerre van szükség viszonylag nagy teljesítmény lesugárzása mellett. A kis
méretű doboz nem generál káros doboz rezonanciákat, így viszonylag színezetlen
hangzás érhető el. Az átvihető frekvenciasáv azonban nem oly széles, mint egy
két utas rendszernél. A koaxiális hangszórók max. 18 kHz-ig visznek át. A ZT-ben
használt 6,5 collos hangszóró is kb. 18 kHz-ig visz át, az alsó frekvencia
átvitel pedig 100 Hz körül már erős csökkenést mutat. Ez az ára a kompaktságnak.
Az akusztikus erősítőket nemcsak a hangfal kivitele, hanem az előerősítő
fokozataik is megkülönböztetik a hagyományos gitár erősítőktől. Általában 2-3
csatornásak, ahol a mikrofon, a piezzo és a magnetikus hangszedő mind külön
szekciót képvisel, külön gain és hangszínszabályzó fokozattal. Erre a külön
csatornás elosztásra azért is van szükség, mert a különféle hangszedők más
kimeneti jelet adnak le, egészen másként viselkednek és így a hozzátartozó
szabályzók működési tartománya is nagyon eltérő.
A ZT esetében két csatornát építettek ki, az egyiket a mikrofon a másikat a
piezzo/ magnetikus hangszedő részére. Mindkét csatorna éppen csak a minimális
szabályzást teszi lehetővé, ami ha jól van kitalálva bőven elegendő lehet.

Itt a bemeneti érzékenység szabályzója mellett mindkét csatornához ugyanazok
a szabályzók tartoznak, Gain, Bass, Treble, Reverb. Egy három állású Feedback
Cut kapcsolóval a gerjedési frekvenciát kiszűrhetjük és így tovább lehet menni a
nagyobb hangerő felé. Mivel az akusztikus erősítők eredendően a tiszta hangra
vannak optimalizálva, így minden módon kerülik a torzítás lehetőségét. Ezért a
ZT-t egy limiter áramkörrel is ellátták, ami nemcsak a jelcsúcsok torzításától
véd, hanem a végerősítőt is védi.
A két csatornán egymástól független hangszínszabályzásra és reverb
szintszabályzásra van lehetőség. A pickup bemenete a hangfal tetején levő kezelő
panelen, a mikrofon XLR aljzata pedig a hátlapon található. A fantomtáp ki
bekapcsolható. A mikrofon csatornára lehet hagyományos bekötésű 6,3 mm-es jack
aljzatú kábellel dinamikus mikrofont is csatlakoztatni.

A külső effekt loop jack aljzatokon keresztül működik. Fejhallgató kimenete
szabályozható. Ugyancsak a hátlapon található egy 3,5 mm jack aljzat a külső AUX
hangforrások ( CD, MP3, stb ) lejátszók részére. Külső hangfal csatlakoztatható
minimum 8 Ohm impedanciával, melyt egy kapcsolóval lehet leválasztani a
beépített hangszórótól.
Az alábbiakban összefoglalnám a ZT Lunchbox főbb jellemzőit:
Általános jellemzők:
- Effekt Loop
- Plate hangzású digitális Reverb
- Szabályozható fejhallgató és DI kimenet
- Speciális a ZT-hez tervezett és készített ultra nagy teljesítményű 6,5
collos hangszóró
- Külső hangfal kimenet (minimum 8 ohm), átkapcsolható külső és belső
hangszóróra
- Aux bemenet mini sztereo jack aljzaton
- Hálózati feszültség választó 115V/230V
Erősítő jellemzői:
- 200W A/B osztályú végfokozat
- Ultra alacsony késésű áramkörök a gyors reagáláshoz
- Szimmetrikus mikrofon bemenet
- Limiter és gerjedés gátló áramkörök
- Szabadalmazott dinamikus hangszín szabályzás
- A/B osztályú analóg végfok szabályozatlan lineáris tápegységgel
- Akusztikailag zárt hangfal konstrukció
Méretek: 192 mm x 249 mm x 196 mm
Súly: 5,4 kg
Hangzás
Felvetődik a kérdés, hogy vajon a ZT Lunchbox Acoustic a maga 200 Wattjával
mit csinál? Nyilván a teljesítmény nem úgy hasznosul, mint egy hagyományos
gitárerősítőben. Viszont a precíz tranziens leképezéshez kell az energia. Ez
esetben is erről van szó. Hiba lenne lebecsülni ezt a kis dobozt, mert a nagy
ládákat megszégyenítő intenzitással sugározza le a hangot. A hangminősége teljes
egészében megfelel az átlagnak, színezetlen hangja és dinamikája meglep
mindenkit. Fontos itt is megemlítenem, hogy használatkor fel kell tenni egy
zsámolyra vagy egy székre, hogy a földhatás miatt ne színeződjön el a tónusa. A
hang a doboztól 2-3 méteres távolságra kerekedik ki igazán, és akkor érzi az
ember, hogy ez a kis doboz mennyire jó hatásfokkal dolgozik és a mélyek is akkor
jönnek meg. Az egyetlen kifogásolni való talán az lehet, hogy 100 Hz alatt már
nem sok mindent hallani belőle. Ehhez érdemes egy kiegészítő hangfalat
alkalmazni és akkor gyakorlatilag megoldódik a probléma.
A beépített zengető tisztán szól, bár ebből és a ZT Club-ból is kissé
hiányoltam a lecsengés hosszúságának állítási lehetőségét.
Hangerejére jellemző, hogy 1 méterről 15 dB hangerőszintet képes produkálni.
Esztétika
A ZT erősítők kitalálói vajon gondolkodtak e azon, hogy a piacot milyen
szempontok vezérlik? Például olyan hagyományos beidegződések, hogy egy erősítő
legyen műbőr bevonatú, mert ha nem műbőrös, akkor nem veszik komolyan. És bizony
sajnos az emberek így működnek. Ez a hangdoboz, nem hasonlít külsejében a nagy
megszokott és elismert műbőrös kivitelűekhez, és így bizony a világos, finom
színű és felületű lányos külsejével meg kell külön küzdenie a vásárlók
kegyeiért. Én azt mondanám, hogy próbáljatok meg elvonatkoztatni a
megszokásoktól és lássátok ebben a kis dobozban az újat, a frisset, a
formabontót.
Valamikor az Orange is furcsa volt, miként a tiszta fa burkolatú Mesa is, de
mára megbékéltek vele az emberek.
Ár/érték arány
Nos, ismét kiváló minősítést adnék. Ez a kaliforniai erősítő kategóriájában
bármivel felveszi a versenyt teljesítményével, hangminőségével, egyszerű
kezelhetőségével, mindössze 5,4 kilónyi súlyával és 118.000,- Ft-os fogyasztói
árával jelen pillanatban szintén állja a versenyt.
Az erősítő hazai képviseletét a Vintage '52 Hangszerviz látja el, itt is
kapható, és nekik szeretnénk megköszönni, hogy megkaphattuk a ZT-t a teszthez.
Úgy tudjuk, hogy hamarosan kijön a ZT Bass változat is. Izgatottan várjuk a
basszust is egy tesztre.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor Vissza az oldal tetejére
|