Laney VC30 112 és VC30 210 csöves kombók
A 30 Watt maximális teljesítményű erősítők története még abba az időkbe
nyúlik vissza, amikor az elektronikában az EL84 volt a legnagyobb teljesítményű
civil használatú elektroncső. Bár akkoriban már léteztek nagyobb teljesítményűek
is, azonban azokat szigorúan csak a hadiiparban használták. Amint
kifejlesztettek egy még nagyobb teljesítményűt, az elavult kisebb teljesítményű
hamarosan kikerült a civil szférába. A hadiipar radarokban, rádióadókban,
navigációs rendszerekben alkalmazta, a civil szféra pedig rádió
vevőkészülékekben, TV-ben és gitárerősítőkben hasznosította az elektroncsöveket.
A Laney kissé később lépett be az erősítőgyártásba és így az EL84-es korszaka
úgymond kimaradt. Most azonban behozza a lemaradását és modern
kapcsolástechnikai megoldásokkal olyan hangzású erősítőket gyárt, amik viszont
az EL84-es korszakból maradtak ki. Hogy miért arra is van válasz. Abban az
időben kevés cég foglalkozott erősítő tervezéssel és gyártással. Ezért kevés
konstrukció született, így mire megjelent az EL34 már nem volt idő kimeríteni,
kihasználni az EL84-ben rejlő kapcsolástechnikai lehetőségeket. Ez a mai időkre
maradt és őszintén szólva ez teszi nagyon izgalmassá ezt a kort
gitárhangtechnikai szempontból.
Az alábbiakban a Laney 4 modellből álló VC30 sorozatából két 30 Wattos csöves
kombó tagját mutatom be, melyek erősítő része azonos, csupán a hangszórók száma
és típusa más, azonban már ezzel a különbséggel is két más hangzásvilágú
erősítőről beszélhetünk.
Erősítő konstrukció
A VC sorozatú erősítők egy tiszta A osztályú kapcsolás alapján épülnek fel. A
30 Wattos változat 3 db ECC83 előfok csővel és 4 db EL84, míg a 15 Wattos
változat 2 db EL84-es csővel. Két csatornás, egy tiszta és egy overdrive
csatornája van, a hangszínszabályzó áramkör közös. Az alábbi blokk diagramokon
jól áttekinthető az erősítők kapcsolási módja. A kettős triódákat megosztva
használja az áramkör. Egy-egy fokozata egész más helyen tölti be az erősítés
funkcióját.


Jól látható, hogy például az első cső első triódája a bemeneti meghajtó
fokozatban működik, mely mindkét csatornához előerősíti a jelet, a másik
triódája már csak a tiszta csatornán erősít tovább.
A második cső az overdrive csatornán a két trióda fél sorba kapcsolásával
erősíti tovább a jelet, míg a harmadik cső az A osztályú végfokozat meghajtására
szolgál. Jól látható az ábrán a Send/Return ág és a beépített rugós zengető
elhelyezése, valamint a végtranszformátor 4 és 8 Ohmos megcsapolása.
A rajzról kiderül, hogy a tiszta csatorna még kapott egy fix, magas kiemelésű
EQ beállítást is, melyet a Bright kapcsoló aktivál az előlapon. Erről az okos,
tisztán áttekinthető rajzról tulajdonképpen már előre sok minden leolvasható a
várható hangzást illetően. Még több következtetés pedig már csak akkor, ha
belenézünk az erősítő belsejébe és ott megbecsüljük a trafók méretét,
rápillantunk a hangszórókra. Ennél többet pedig csak a próbával lehet megtudni,
mintegy igazolást a feltételezéseinkre.
Kivitel
A VC sorozat hátul nyitott, kombó kivitelű. Készül belőle 1x10, 2x10, 1x12 és
2x12-es változat. A sorozatban az 1x10 változat csak 15 Wattos, mindenben
megegyezik a 30 Wattossal csupán 2 db EL84 cső van a végfokozatában, így fele
akkora teljesítményű. A design a hatvanas évek elején elterjedt felső
kezelőlapos megoldás. A gitáros által jól látható és kényelmesen kezelhető.
A hangfaldoboz fekete műbőrborítású, a tetején fogantyúval. Az alábbi ábrán a
VC30 1x12-es változat látható:


Itt pedig a méretében azonos, de 2 db 10 collos hangszóróval szerelt
változat:


Kezelő panel és hátlap
Klasszikus elrendezésű, kis és nagy érzékenységű bemenetek, tiszta csatorna,
torzított csatorna, hangszínszabályzó, reverb és ki-bekapcsolók. Nagyon
egyszerű, áttekinthető. A hangszínszabályzó áramkör mély, közép magas
szabályzókat tartalmaz.

A beépített rugós zengető a hangfaldoboz aljába került jól elszigetelve. A
zengető áramkörét ellátták egy egyszerű magas vágó szűrővel, így a zengető nem
mindig fényesen szól, mint a hagyományos megoldásoknál, hanem lehet egy sötétebb
diszkrétebb hangzást is beállítani, ami őszintén szólva élethűbb, mint a rugós
zengetők mindig sistergő hangja.
A hátlapon a Send/Return csatlakozók láthatók és a külső hangfal kimenetek
is. A Laney a kombókhoz gyárt különféle kiegészítő hangfalakat is, melyekkel
tovább formálható a hangzás, és még a sugárzó felület is növelhető. A
csatornaváltás és a reverb ki-bekapcsolása egy lábkapcsolóval megoldható, ennek
aljzatát is a hátlapon találjuk meg.
Hangzás a Jensen hangszórókkal

A sorozatban a 2x10-es változatot 2 db 10 collos Jensen hangszóróval
szerelték fel. A Jensen hangszórók még a Fender erősítők őskorából ismerhetők,
bár sok cég alkalmazta erősítőiben. Mit érdemes tudni a Jensen hangszórókról? A
40-es évek vége és az 50-es évek korai erősítőiben jelentek meg először. AlNiCo
mágnesekkel és bordázott papírmembránokkal látták el. Hangszínüket tekintve
édeskés, nyitott, meleg, hangot produkálnak, kis meghajtással adják a
legtisztább a hangzást. Nem véletlenül használta a Fender is egy időben.
Kiválóan alkalmasak blues, jazz és lágyabb rock stílusra. Az AlNiCo mágnesű
hangszórók gyorsan reagálnak, könnyedén és széles sávon szólalnak meg. Újabban
az AlNiCo alapanyag folyamatos eltűnésével egyre drágább lesz ez a fajta
hangszóró, így fokozatosan térnek át a keramikus mágnesre, és úgy tervezik meg a
hangszórót, hogy keramikus mágnessel is nagyon jól megközelítse az AlNICo
hangzását. Az erősítőbe szerelt Jensen C10Q16 típusú hangszórókban is keramikus
mágnes van.

Az erősítő tiszta csatornája igen hangos, és kb. 50% hangerőnél kezd
kellemesen megtörni az áttetsző homogén tiszta hang. Teljes kivezérlésnél már
érződik a kompresszor hatás, nő a hangkitartás. A Bright kapcsoló
bekapcsolásával kissé tovább mehetünk a hangerőben mire érezzük a hang enyhe
torzítását. Az Overdrive csatorna hangjának telítettsége majdnem ott kezdődik
ahol a tisztáé végződik. Igen jó hangkitartást tapasztalhatunk már 50% gain
állásnál is. A legnagyobb kivezérlésnél igen sűrű, de még mindig magvas
torzított hangzás jön létre. A Jensen hangszórók érezhetően kisebb kivezérlésnél
szólnak nyitott tónussal, szélesebb spektrummal. Nagyobb hangerőn már érezhető a
hangszóró tónusának megváltozása.
Hangzás a Celestion hangszórókkal

Az összehasonlítás nem teszi lehetővé, hogy meghallgassuk mi a különbség egy
ugyanolyan méretű Celestion és egy Jensen hangzása között, mert ez esetben egy
2x10-es Jensen, és egy Celestion 1x12-es összeállítást kellett meghallgatni.
Ugyanabban az erősítő beállításban az 1x12-es Celestion-el enyhén hangosabb és
fókuszáltabb a tiszta csatorna, és ugyanez mondható el a torzított csatornáról
is.

Összehasonlítás
Az összehasonlítás során a Jensen hangszórós kombó kis hangerőn szólt igazán
szépen, akár tiszta, akár torzított hangszín volt beállítva. A Celestion
hangszórós változattal azonban jobban ki kellett hajtani az erősítőt, hogy az
igazi hangját hallhassuk. Hogy megértsük miért van ez a különbség, ahhoz tudni
kell, hogy az alkalmazott Celestion Seventy 80 egy 80 Wattos hangszóró ahol 50
Watt tartalék van a teljes kivezérlésig. Ezért érezhettük, hogy a tiszta hanggal
tovább mehetünk hangerőben, ráadásul a Seventy 80 egy feszesebb fókuszáltabb
hangzású hangszóró, miközben 5000 Hz-nél van a lesugárzott sáv teteje. Az alsó
sáv feszes, a közép tartomány agresszív, innen a fókuszáltság, a felső sáv ugyan
tiszta, de csak 5 kHz-ig tart.
Ehhez képest a Jensen hangszórók egyenként 35 Wattosak és sorba kötve 70
Wattig terhelhetők, ahol már csupán 40 Watt a tartalék, ráadásul a Jensen
valamelyest szélesebb átvitelű, mint a Celestion, így még a 6 kHz körüli hangok
is átjönnek rajta. Ezért a torzított csatornán jobban vág a hang eleje, mint a
Celestion-el.
Igazán nehéz a választás, mert innentől tényleg ízlés kérdése, hogy ki
melyiket fogja választani. Talán egy kis eligazítást adhat az, ha a Jensen
hangszórósat inkább szimpla hangszedős gitárokhoz javasolnám, míg a Celestion-el
szereltet inkább a dupla hangszedősökhöz. Hangsúlyozom, ez csak egy szubjektív
érzet, nem kell megfogadni, a legjobb, ha a saját fületekkel hallgatjátok meg a
saját gitárotokkal.
Ár/érték arány
Mivel hazánkban már boutique kategóriás erősítőket is lehet kapni, így
azokhoz képest a közép kategóriába sorolhatók a Laney VC sorozatú csöves
erősítői:
A VC30 210 ára: 175.090,- Ft
a VC30 112 ára: 169.990,- Ft
A Laney erősítők magyarországi forgalmazójának, az Eldorádó Hangszerboltnak
ezúton köszönjük segítségét a teszthez.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|