Vox AGA70 akusztikus erősítő
Valamikor a nyolcvanas években, egy új szó tűnt fel, az unplugged. Ez szó
szerint azt jelenti, hogy valami nincs bedugva. Ez a zene és a gitár világában
azt jelenti, hogy a gitár nem elektromos, hanem akusztikus, amit egyébként nem
kellene sehova sem bedugni. Akik a színpadon úgynevezett unplugged zenét
játszanak, azok mind akusztikus gitárral a kezükben adnak elő valamit. Már-már
úgy tűnt, hogy új korszak kezdődik és minden elektromos gitáros hanyatt homlok
otthagyja az erősítőit és elkezd trendi módon akusztikus gitárokon játszani.
Mint később kiderült, ez csak egy külső MTV által kiagyalt irány volt.
Egyáltalán nem a zene és az ember természetéből feltörő, hanem egy profit
hajhász mesterséges kezdeményezés volt, így az gyorsan kis fulladt, ma már nem
is veszik az emberek a szájukra az unplugged szót. Az unplugged-ot szerették
volna stílussá tenyészteni, de nem sikerült. Ami látható volt a képernyőn, az
hogy az elektromos gitáron egyébként remekül játszó emberek kezébe trendi módon
beleerőltették az akusztikus gitárt, és bizony a csak sikálni tudó nagy sztárok
szánalmas produkciójával etették a nézőket. Így például az Extreme együttest a
világ ugyan megismerte a More Than Words című dalukkal, de az emberek 90 %-a nem
tudta, hogy az Extreme egy kőkemény rock banda, kőkemény zenével. Így az MTV
egyben meg is ásta a sírját az Extreme-nek. Hosszan lehetne sorolni az unplugged
stílusba hajszolt produkciókat.
A gitárosok fel is tették a kérdést: Mitől unplugged, amikor a dobos miatt
eleve erősíteni kell, amikor a nagy termekben előadott produkciókat eleve
erősíteni kell? Az unplugged minden esetre megváltoztatta a gitárvilág tájképét.
Felhívta a figyelmet az akusztikus gitárra, ennek hatására sosem látott méretű
eladási hullám indult meg az akusztikus gitárok piacán. Ehhez hamar meg is
jelentek az erősítők és egyéb kiegészítő eszközök is. Ma már önálló iparág vette
kézbe az akusztikus gitár erősítését.
Az akusztikus erősítés problematikája
Van egy alapvető probléma az akusztikus erősítéssel, az hogy az erősített
hang eleve csak egy valamilyen kényszerűen módosult változata lehet az
eredetinek. A mikrofon, a hangszedők valójában mind átalakítók, és ezek együtt
az erősítő és a hangszóró hangi sajátosságaival, mind megváltoztatják az eredeti
hangzást. Ezért két koncepcionális irányt lehet kitűzni az erősítésben:
1: minél inkább megközelíteni az eredeti akusztikus hangzást,
2: kitalálni egy új hangzást, ami igyekszik az emberek hallási ízlésének
megfelelni
Az első változatban ott a reménytelenség, hiszen a létrejött hang csak
egyfajta klónja lehet az eredetinek. A másik pedig egy nyitott terület, ahol a
kreativitás sok új dolgot felhozhat. Mindkettőre van példa, sőt egyik másik
erősítő eleve a kettős koncepciót választja.
A Vox válaszol...
Már régóta várható volt, hogy a VOX is válaszol az akusztikus erősítés piacán
folyó fejlesztésekre. Nem is lehet ez másként, hiszen alig van még egy olyan
márka, ami mögött hatalmas tudásbázis áll, mint a Vox. Jó ideje a KORG tartja
életben a Vox tradíciót és soha nem volt még annyi új fejlesztés, mint éppen a
Korg/Vox házasság idejében. A Korg a szintézis technikában hatalmas tudást
halmozott fel, amit ez erősítés technikában is remekül tud hasznosítani. Van még
egy fontos tudnivaló: a Vox az új akusztikus erősítő sorozatához a végfokot a
hi-fi technikából híres dán Bang and Olufsen cégtől rendelte. Mondhatni azt is,
hogy nem akarta feltalálni újra azt, amit már régebb óta tökéletesen
feltaláltak. És most íme itt az AGA70 típus névre hallgató akusztikus erősítő,
most ezt mutatom be.

Koncepció
A Vox is a zárt dobozú, bassz- reflexnyílásos megoldást választotta, miként a
stúdió monitorok esetében is ezt alkalmazzák, hogy minél kevésbé domináljon a
hangban a doboz hangzása. Ezen érdemes elgondolkodni, hiszen maga az akusztikus
gitár éppen a "dobozsága" miatt kap egy többlethangzást. A doboz akusztikai
viselkedése folytán, úgynevezett "formáns" rezonanciák keverednek a húrrezgés
alap modusával és felharmónikusaival. Valójában ettől lesz akusztikus jellege.
Ha ehhez a dobozszerű hangzáshoz további doboz hang jönne, az már igencsak
zavaróan hatna a fülünknek. Ez történik, amikor valaki tudatlanul egy elektromos
gitár erősítőbe csatlakoztatja az akusztikus gitárját....
Az AGA70 belseje jól ki van töltve és így a belső állóhullámok kialakulásának
kicsi az esélye. A koncepció része, hogy egyik csatornán igyekeznek a
természetes akusztikus hangzáshoz közelíteni, míg a csöves csatornán egy
alternatív akusztikus hangzást megvalósítani, így a felhasználó ízlésének
megfelelően választhat. A Vox AGA70 nem kizárólag gitár hangosítására készült, a
mikrofon bemenet jóvoltából használható énekhang, a vonalbementről pedig
billentyűs hangszerek hangosítására is.
Kivitel, felépítés
A hangszóró dobozába került az erősítő is, így úgy tekinthető, mintegy
hordozható stúdió monitor, amit mellesleg az akusztikus gitárhoz optimalizáltak.
Nevezhetném kombónak is, de nem szeretem ezt a szót, mert akkor összezavarja az
embereket és azt gondolják, hogy amit gitár kombónak neveznek, abba bármit be
lehet dugni...(Persze be lehet, de nem érdemes...)
A kivitelében látszik a Vox hagyomány, a felül elhelyezett kezelő panel, a
potméter gombok stílusa és természetesen az elmaradhatatlan, diszkrét "Vox
mintázatú" fekete hangszóró vászon. A bassz-reflex nyílás az erősítő előlapján
van, ezt a vászon eltakarja, de a doboz két oldalán látható szellőző nyílás is
vállal ebből némi szerepet. A doboznak ad egy új karakterisztikus jelleget a
lekerekítés, amit korábban a Trace-Elliot erősítőknél lehetett látni.

Részletek
Az erősítő egy 6,5 collos széles sávú hangszórót kapott. Ez bizonyos
tekintetben egy olcsóbb és biztonságosabb megoldás, hiszen, nem kell drága magas
sugárzóról gondoskodni, nem kell megoldani a keresztváltás problémáját.
Az AGA70 két csatornás. Egyik csatorna félvezetős (Normal Guitar), a másik
csöves megoldású (Tube Guitar). A csöves csatornában egy ECC82 (12AU7) kettős
trióda dolgozik. Az ECC82 csövet a legtisztább hangú mikrofon előerősítőkben
lehet megtalálni. Nem véletlen a választás. Az alábbi blokk diagramon jól
látható az erősítő architektúrája:

Az előlap klasszikus elrendezésű, balról jobbra találhatók a bemenetek, Gain,
hangszínszabályzók, effekt, reverb, anti-feedback, master hangerő. A két
csatorna szabályzóit egy más felett két sorban rendezték el. Nagyon egyszerű, és
áttekinthető.

Mindkét csatornára csatlakoztatható gitár vagy mikrofon, természetesen a két
csatorna működik egyszerre, tehát lehet énekhangot és gitárt is erősíteni egy
időben. A csatornákon a bemenet szintje választható, és a mikrofonhoz 15 Voltos
fantom táp is van, ez ki-bekapcsolható.
A hangszínszabályzók mély, közép és magas tartományban szabályoznak.
Található egy Color feliratú potméter is, ezzel egészen megváltoztatható a
hangzás karaktere. Ez is egy olyan szabályzó, ami egyetlen potméterben végződik,
de szabályzása összetett, több tartományba is beavatkozik.
A Vox AGA70-esben gondoskodtak egy csatornánként függetlenül állítható
digitális zengetőről és egy chorus effektről. Ez utóbbi nyomógombbal
aktiválható.
Mint minden akusztikus erősítőn, itt is elmaradhatatlan kellék a gerjedés
gátló áramkör. Ezt a master szekcióban helyezték el és mindkét csatornára
érvényes a hatása.

A hátlapon találhatók a vonal bemenetek, Line In (L/R). Ide csatlakoztathatók
a sztereó billentyűs hangszerek. A sztereó jelet az erősítő monóvá összegzi,
mielőtt a végfokra jut. Egy 3,5 mm-es sztereo jack bemeneten át csatlakoztatható
MP3 lejátszó, vagy hasonló csatlakozású jelforrás. Ez esetben is a jelet monóvá
alakítja az erősítő.
Található egy DI szimmetrikus kimenet hangfelvétel vagy tovább erősítés
céljára. Az erősítő hátlapján elhelyeztek egy lábkapcsoló aljzatot is, mely az
effekt ki-bekapcsolására és a teljes elnémításra szolgál. Van egy kimenet a
hangoló számára.
Az erősítő 70 Watt teljesítményt produkál 8 Ohmos hangszórójával. Súlya 10,1
kg, ami még éppen kényelmes, akinek még bírja a dereka... A Vox AGA70 igen
sokoldalúan használható. A közvetlen hangszererősítésen túl kis PA rendszerként
vagy színpadi monitorként is kiválóan alkalmazható.
Hangzás
Kellemes élmény volt ezt a kis erősítőt hallani, az árához képest nagyon
korrekt eszköz. A Normal Guitar és a Tube Guitar csatornát összehasonlítva a
Normal áttetszőbb, tisztább hangzást produkál, talán ezzel lehet leghűbben
visszaadni az eredeti hangszer hangját. A Tube Guitar csatorna kissé színesebb,
ugyanakkor vastagabb, melegebb hangzást ad. Mindkettő nagyon hízelgő a
fülünknek, innentől mindenki eldöntheti, melyiket szereti jobban hallgatni.
Hangereje egy nagyobb helyen méretét meghazudtoló, hatalmasat tud szólni! A Bang
and Olufsen végfok nagyon tisztán szól, hatalmas dinamikával, zajmentesen. A
legjobb választás volt a Vox részéről.
Az effektek átlagosak, azonban az akusztikus zenében egyébként is csak kis
mennyiségben használnak effektet, így a minősége megfelel az árkategóriának.
Ára 111.000,- Ft, megfizethető ár, és nagyon korrekt minőséget és
szolgáltatást kapunk ezért a pénzért.
Létezik egy nagyobb, 150 Wattos változata is. Ez is 6,5 collos hangszóróval
működik, azonban külön magas sugárzóval. Ára magasabb, 165.000,- Ft.
A tesztekhez az erősítőket a Hangáruház (1107, Bp. Fogadó u. 3.) bocsátotta
rendelkezésünkre, amelyekért ezúton mondunk köszönetet. Javaslom, hogy tegyetek
arrafelé egy kitérőt, mert ott náluk ki is lehet próbálni és még sok érdekes
dolgot láthattok.
Csatalakozó linkek:
Szabó Sándor Vissza az oldal tetejére
|