Dowina akusztikus gitárok
Néhány nappal ezelőtt lehetett hallani, hogy sikeresen leszállt a Curiosity
nevű mars szonda. Ilyenkor elgondolkodhatunk azon, hogy micsoda technológia áll
a háttérben egy ilyen vállalkozáshoz. Vajon hány lehetőség között kellett
kiválasztani az optimálisat, és hány helyen kellett megalkudni a rendelkezésre
álló lehetőségekkel?
Egy gitár sorozatban való gyártása bizonyos tekintetben összehasonlítható az
emberiség legnagyobb szabású vállalkozásával is bizonyos szempontokból. Ez pedig
nagyon leredukálva az összetevőket úgy néz ki, hogy adott a cél és adott a
technológia, és meg kell találni azt az összhangot, ami a cél elérését anyagilag
is lehetővé teszi. A kulcs szó tehát a kompromisszum. Valamivel, valahol mindig
meg kell alkudni. A mai világban a kompromisszum szerepe még nagyobb lett, mint
bármikor. Ugyanis nincs pénz a világban, illetve nem ott van ahol kellene, és ez
kényszerítő körülményként jelentkezik, arra késztetve a gyártót, hogy alapjaiban
gondolja újra a gyártás minden lépését, részletét és ilyenkor szokatlan
megoldások is születnek.
Mielőtt bemutatnám a Dowina gitárokat érdemes áttekinteni a gitár
készítésének gépesíthető és nem gépesíthető munkafázisait.
A kézi készítés által építhető a legjobb minőségű gitár, feltéve, ha az anyag
is a legjobb minőségű. Vannak munkafázisok, amik gépesíthetők és nem szükséges
hozzá kézi munka, mert a hang minőségére nincs hatással, hogy kézzel vagy géppel
történik. Ilyen például a nyak kifaragása, a káva meghajlítása. Vannak azonban
munkafázisok, amik ugyan gépesíthetők, de általa a hangminőség kiszámíthatatlan
lesz. Ilyenek a tető anyagának méretre csiszolása, a gerendák, bordák
elhelyezése, beragasztása és végső kialakítása továbbá a végső összeszerelés is.
Egy autógyárban minden alkatrész egyforma és azért lehetséges nagyon egyforma
autókat gyártani, mert az anyagok konzisztensek, azaz egyforma minőségűek.
A fa egy organikus anyag, amiből nem lehet két egyforma darabot kivágni, mert
teljesen eltérő lesz a viselkedésük. Ez azt jelenti, hogy lehetetlen két
egyforma hangú gitárt készíteni, még akkor sem lehetséges, ha az alkatrészeik
anyagát egymás mellől metszették ki a fából. Ezt a hangszerkészítő jól tudja, és
minden egyes gitárhoz külön gonddal válogatja ki az anyagokat, külön alakítja ki
a bordákat és amit beragasztásuk után még alakít, vékonyít rajtuk, közben
állandóan kopogtatva, ellenőrizve a felhangok összetételét, míg eléri azt a
pontot, ahol összeszerelhetők a gitár alkatrészei.

Ezt a folyamatot nem lehet gépesíteni. A legnagyobb cégek is, - és itt
szándékosan nem nevezem meg őket-, mindent rábíznak a legjobb minőségű anyagra
és a mindent gépesítenek. Nem minden az anyag és a technológia. A merevítő
bordák utólagos alakítására, azaz a gitár testének "hangolására" nem kerül sor.
Így sajnos sohasem ők gyártják a legjobb gitárokat akár mennyire is hirdetik azt
a marketingjükben. " Csak a xxxxxx elég jó..!" Bizonyára ismert ez a szlogen.
Ennek egy példáját mutatja a Dowina nevű szlovák gitárgyártó, melynek magyar
képviselete a Stageshop. A Dowina célja az, hogy alacsony ráfordítással,
alacsony áron forgalmazható elfogadható minőségű hangszert gyártson. Ez nem
lehetetlen, ha a gyártó mindent újra gondol és olyan megoldásokat is bevet, amit
mások valamiért nem tennének meg. Azt azonban sohasem szabad elfeledni, hogy
mindenkor van egy határ, ahol meg kell alkudni a cél és a lehetőségek között.
Lássuk, hogy hogyan történt ez a Dowina gitárok esetében!
A Dowina gitárok készítője Stanislav Marinov nagy figyelmet szentel, az
anyagok minőségének, még a gerendák, merevítők anyagát is a megfelelő helyről
szerzi be, melyeket ő maga vág fel és alakít ki.

A gitárok tetőlapjának bordázása és a hangolás mind kézi munkával történik. A
képen jól látható, hogy a beragasztott bordákat éppen vésővel készül formálni.

A nyak, a káva és egyéb olyan alkatrészek gyártását, ami nem befolyásolja a
gitár hangzását, azt távol keleten, de ott is a legjobb koreai üzemben
végezteti. Az összeszereléshez előre kiküldi az általa elkészített tetőket, majd
maga is repülőre ül és a gyárban személyes felügyelete alatt szerelik össze a
gitárokat. Ez így elég komplikáltnak tűnik, de az biztos, hogy működik. Ezt
bizonyítják azok a gitárok, amiket most közelebbről is bemutatok. Ha meglátjátok
hozzá az árát, akkor nem fogjátok először elhinni, de főként akkor váltok
hitetlenné, ha meghalljátok a hangjukat személyesen. Amikor pedig fizetni kell,
akkor esik le, hogy a Dowina tényleg működőképes koncepcióban gondolkodik.
Ezek után tekintsük át a Dowina gitárok három különböző modelljét:
CL-999 klasszikus gitár

A gitár tetőanyaga tömör kanadai cédrus. Ez az anyag minden esetben vastag,
testes hangzást garantál.

A káva és a hátlap rétegelt indiai rózsa, a nyak tömör mahagóniból készült. A
fogólap és a húrláb indai rózsafából van.


A gitár tetőgerendázata a hagyományos legyező elrendezésű, de egy 7 bordás
sűrűbb változat, amelynek két szélső terelő gerendái a magas húrok felé tartanak
egymáshoz közelebb.

A kontúrok mentén a berakások fából készültek, úgy mint a drágább gitárokon.
Már attól jobb kézbe venni egy ilyen hangszert, hogy a szemünk nem a műanyag
fehér csíkokkal találkozik. Szándékosan fényképeztem le a gitárra akasztott
cimkét is, amin a meglepően alacsony ára is fel van tüntetve.



A rozetta a megszokott hagyományos mintázatot mutatja.

A gitárt Savarez Corum húrokkal szállítják. A kivitel tekintetében semmilyen
kifogást nem emelnék. Ezek a valóban alacsony árkategóriás hangszerek mindegyike
selyemfényű lakkozást kapott, hiszen ezzel is csökken a ráfordított munka és ez
az árában is megmutatkozik.
A hangzása mint ahogyan az várható volt, vastag, meleg. Kellően dinamikus és
a hangereje is tekintélyes. Elég jól kiegyenlített, nem hallani nagyon kiugró
hangokat.
Ára: 77.000,- Ft
GA-555 fémhúros akusztikus gitár

A GA-555 testformája a Grand Auditoriumnak felel meg a Martin szabvány
szerint. Ez a Jumbo méret utáni második legnagyobb testű gitár. Fedlapja tömör
kanadai cédrus, a káva és a hátlap rétegelt mahagóni, a nyak ugyancsak mahagóni,
a húrláb rózsafából készült.


A cédrus és a mahagóni kombinációja, még akkor is, ha az utóbbi laminált, jó
kombináció. Az ezekből készült gitárok hangja gyorsan indul és vastag tónusa
megfelelő hangkitartással szól. A fej vonalvezetése inkább a Gibson formavilágát
idézi. Az alábbi képen jól látható a nyak kialakítása, profilja. A húrkulcsok
zárt olajban futó kivitelűek, és Dowina felirattal vannak ellátva.


A hangnyílás rozettája fából készült intarzia, és itt sem találunk semmiféle
műanyag berakást a test kontúrja mentén. A szélek berakása halszálka mintás fa
intarzia. Nagyon szép precíz munka.

Az egyedül a fogólapon a pozíció jelző pontocskák készültek műanyagból.
Külön szeretném kiemelni a húrláb kivitelét, mely egy okos ötlet. A fémhúros
gitárok húrlábai általában már szinte szabványosak, az esetek nagyobb részében a
hagyományos Martin/Gibson húrlábat alkalmazzák. Ez esetben az látható, hogy a
dugaszok felőli oldalon mintegy 4 mm-el lentebb esnek a húrok befűzői és így
nagyobb szögben hajlanak a húrok a nyeregre. Ezzel mindenképpen egy hatékonyabb
rezgés átvitel valósul meg. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy miért most jutott
valakinek eszébe ezt végre így csinálni? Merthogy ezt így kellett volna
készíteni 100 évvel ezelőtt is...

A gitár kivitele az előbbihez hasonló, precíz munka, selyemfényű lakkozással.
A tetőre egy vékony öntapadós átlátszó védőfóliát ragasztottak, hogy a pengetés
során ne sérüljön meg az egyébként igen puha cédrus tető. A gitárokat D'Addario
húrokkal látják el.
A gitár hangos, vastag tónusa, elég jól kiegyenlített, de dinamikailag
kevésbé érzékeny. Ha figyelmesen megnézzük a fotókon a cimkét, egy döbbenetesen
kedvező 65.000,- Forintos árat találunk feltüntetve, ami ebben a kategóriában
páratlan.
J-222 fémhúros akusztikus gitár

Ez a Jumbo formájú gitár a legnagyobb méretű a kínálatban. Ezeket a nagytestű
gitárokat hangsúlyosabb basszus tartománnyal eredendően valamikor énekhang
kíséretére fejlesztették ki. Ez persze nem jelenti azt, hogy szólisták nem
használják.


A gitár fedlapja tömör kanadai cédrus, a káva és a hátlap rétegelt zebrano.
Hangkaraktere valahol a dió és az indiai rózsa közé esik. A zebrano nem túl
ismert fa fajta az akusztikus gitárok építésében, eddig inkább dekoratív
tulajdonságai miatt jelent meg a hangszer építésben.


A gitár nyakát mahagóniból faragták ki, a húrláb indiai rózsából készült. A
fejformája az előző gitárral megegyező. A húrkulcsok zárt olajban futó
kivitelűek és Dowina felirattal vannak ellátva.


A hangnyílás rozettája nagyon szépre sikerült, elegáns, a megszokottól eltérő
ízléses mintázat, mindez csupa fa intarzia. A szélberakások az előző gitárhoz
hasonlóan itt is fából készültek.

A húrláb ezen a modellen is az előző gitáron látható megoldású.

A gitár kidolgozása makulátlan, és ez a modell is selyemfényű lakkozást
kapott. D'Addario húrokkal kerül forgalomba.
A gitár hangos, vastag tónusú, igen tisztességes basszussal. Az ára pedig
mindössze 72.000,- Ft.
Ár/érték arány tekintetében a Dowina jelen pillanatban verhetetlennek tűnik.
Még egy pozitív észrevétel mindegyik Dowina gitárral kapcsolatban az, hogy a
fejnél és a húrlábnál is csont nyerget használnak mely elég szokatlan ebben az
árkategóriában. Természetesen a most bemutatott gitárok csak egy szegmentjét
képezik a gyártmányaiknak. Készítenek teljesen tömör fa gitárokat is például
Cabernet és Chardonnay sorozatokat, amik viszont 100%-ban Szlovákiában
készülnek. Persze azoknak az ára már 170 ezer Ft felett van. A Dowina gitárok
alsó árkategóriás modelljei azzal a nemes törekvéssel készültek, hogy a
lelketlenül, tudás nélkül készült silány távol-keleti gitárokat, végre olyan
termékekkel törje le, amik minden tekintetben hangszernek nevezhetők.
Ezúton köszönöm Galambos Ernőnek a Stageshop tulajdonosának, hogy a tesztre a
rendelkezésünkre bocsátotta a gitárokat.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor Vissza az oldal tetejére
|