Klema akusztikus gitárok
Néha az értetlenséggel kevert irigység érzése tör rám, ha arra gondolok, hogy
északabbi szomszédainknál, a szlovákoknál több kismanufaktúrában is folyik
akusztikus gitárgyártás. Ehhez képest Magyarországon semmi nincs. Van néhány
magányos, de kiváló hangszerkészítőnk, javítónk, de ha gyártásról van szó, akkor
az elektromos gitáron senki nem jutott túl. Mennyivel van nagyobb piaca
Szlovákiának, mint nekünk? Vagy van-e olyan akusztikus gitár kultusza, mint
nekünk? Idehaza pedig már 10 éve van Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál, ami
megismerteti a zenének és a hangszereknek ezt a szegmentjét, tehát ezen nem
múlhatna. Azonban mégis, az tapasztalható, hogy egy kis országban, ahol sohasem
volt gitárkultusz mégis van pár igazán figyelemreméltó gitárkészítő
kismanufaktúra. Ezek egyike a Klema.
A Klema a tradícionális amerikai gitárok formavilágában és építésmódjában
halad tovább és bár nem tesz hozzá semmit a hagyományhoz a minőség viszont
szembetűnő és figyelemre méltó.
A minap kaptam tesztelésre egy Klema gitárt a Stageshopból, ahol több modellt
is volt alkalmam megszemlélni és meghallgatni, és kellő lelkesedést éreztem,
hogy most a Gitárhangtechnika oldalán is bemutassak egy igen jól sikerült
modellt.

A Klema manufaktúra éppen csak annyi gitár gyártására vállalkozik, amely
mennyiséget még lehet győzni kézi gyártással. Nyilván az egyedi hangszerkészítő
is használ fűrészt és csiszológépet, azonban bizonyos munkafázisok nem
gépesíthetők, és itt arra gondolok, amik a hangzást közvetlenül és drámai
mértékben meghatározzák. Ha például a tető készítése is gépesítve lenne, mint az
a nagynevű márkáknál van, már nem lehet remélni hogy a gitárok egyenként
megfelelő tónusra vannak hangolva. Így fordul elő, hogy a nagy sorozatban
gyártott gitárok között nagy a minőségi szórás, azaz egyik jobban sikerül a
másik kevésbé. A nagynevű gitárgyártók ezzel nem is törődnek, mert a
hangszereiket a márkanév adja el, valamint az árazás, így a vásárlókat hamarabb
megszédíti a fejen látható logó és az árkategória. A Klema gitárok hangzása
minden egyes darabnál pontos anyagválogatás és kialakítás eredménye. (Egyszer
majd írok egy cikket arról is, hogy mit kap az ember egy millió forintért csupán
azért, mert jól csengő név van a fejre gravírozva, és ezzel az emberi agy
működéséről is sokat megtudhatunk.....)

A Klema három ismert formát készít: a szögletesebb vonalú Dreadnought, a
jumbo méretű gömbölydedebb Grand Auditorium és a kisebb jumbo a Grand Concert
szerepel a formáik között. Mindhárom fazonból van cutaway változat is. A gitárok
4 minőségi fokozatban készülnek:Pure, Ambient, Royal és Custom made. A fokozatok
inkább a felhasznált anyagok kombinációjára vonatkoznak, de nem a kivitelre,
mert az mindnél kifogástalan és egyforma. A Royal és a Custom made gyakorlatilag
az a kategória, ahol a legtöbb kézi munka és odafigyelés történik.

A Stageshopban látott gitárok közül számos model tömör jávorból készült tömör
Engelman fenyő tetővel. A tesztre egy Grand Concert modellt kaptam meg. Ez a
Klema fokozataiban a Royal, azaz a legmagasabb minőségi fokozatba tartozik. Ha
már említettem az Engelman fenyőt, el kell mondanom róla, hogy az utóbbi években
egyre népszerűbb ez a fenyőféle ugyanis hangi tulajdonságai a cédrus és a
lucfenyő között vannak, kifejezetten vastag, meleg hangú gitárok készíthetők
belőle és a szilárdsága megengedi a 12 húros változatok készítését is. (Persze
cédrus tetejű 12 húros gitár is volt már a kezemben fantasztikus hanggal...)

A jávor is kezd egyre népszerűbb lenni részben a sötét tónusú nemes fák
árának egyre drasztikusabb emelkedése miatt. A jávor gitárokat korábban azért
nem kedvelték nagyon, mert a túlgépesített gitárgyártásban már nem volt
lehetőség és figyelem arra, hogy minden egyes darabot megkopogtassanak és a
felépítést a jávor akusztikus tulajdonságaihoz igazítsák. Így készültek nagyon
szép és drága Gibson és Martin gitárok, azonban csupán a külső esztétikát szem
előtt tartó vásárlók vettek belőle. Pár éve ez a trend megfordult, mert néhány
független készítő és manufaktúra komolyan odafigyelt arra, hogy milyen
konstrukciós változtatások és anyag kiválasztás szükséges ahhoz, hogy jávorból
is csúcs minőségű gitárok szülessenek. Klema úgy tűnik erre odafigyelt, mert
például a jávorból készült gitárjainak teste 6 mm-el mélyebb.

Ezzel egyenlíti ki ugyanis a jávor gyengébb mély tartományú rezonáns
képességét, miközben a többi tartományban páratlanul gazdagon rezonál. A nagyobb
testüreggel helyrebillen az egyensúly és innentől lehet igazán hallani micsoda
potenciál rejlett az eddig mostohán kezelt jávorban. ( Csak zárójelben jegyzem
meg, hogy ugyanennyire mostoha sorsú a mahagóni is, ami egy csodálatos rezonáns
tulajdonságú fa, de a divat és a hangszerkészítésben terjedő "nép folklór"
sajnos csupán az iskolagitár szintjére emeli a mahagóni jelenlétét. Nekem van
néhány mahagóni testű gitárom és semmiért nem adnám őket...)

A Grand Concert változat jelen példányát sunburst színre festették. A nyak is
jávorból készült, de ezt csak a specifikációkból lehet tudni, mivel ez sötétre
van festve és nem látható a fa erezete.

A hangszer egészének kidolgozása rendkívül igényes, a fából készült kontúr
berakásai bravúros festésről és lakkozásról tanúskodnak, hiszen a sötét színből
penge élességgel tűnik elő a szélberakás. A nyakon egyszerű pontok jelzik a
pozíciókat, a fejen pedig pazar gyöngyház berakásként tűnik fel a Klema logó. A
hangolókulcsok zárt kivitelűek, krómozott felületűek.


Hangzás
Minden esetben, amikor jávor gitárt látok, akkor fokozott kíváncsiság fog el,
hiszen tudom, hogy a nagy cégek már nem foglalkoznak a jávor gitár
"helyreigazításával", azonban a kis cégek még megengedhetik maguknak. A gitár
feltűnően melegen és édeskés nyitottsággal szól. Az édeskés nyitottság
akusztikára lefordítva annyit jelent, hogy az alsó közép tartomány mérsékelt és
így nem keletkeznek torkos öblös tónusok, az édeskés pedig arra utal, hogy a
magas közép tartomány a magassal együtt gazdagabban tűnik fel. A basszusa
könnyed meleg, ugyanis ezt nem a tető, hanem a test megnagyobbított ürege
generálja. Kiegyenlítettsége és általános hangereje, dinamikája igen jó.
Kifejezetten szép hangú gitár, ami nemcsak jól szól, hanem hangja közvetít
valami személyességet, amit elég ritkán hallhatunk. Nos ezért figyeltem fel e
Klema márkára.

A gitárhoz kapunk egy Hiscox kemény tokot, ami luxus kivitelnek számít a
gitártokok között.
Ára: 527.500,- Ft.
Ár/érték aránya elfogadható, még szokni kell az embereknek, hogy a jávor
igenis nemesfa és a belőle készült gitárok mind különlegesek, feltéve ha
legalább azzal a műgonddal készülnek, mint a Grand Concert a Klemánál.
Ezúton köszönöm a Stageshopnak, hogy a gitárt bemutathattuk.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|