Acouswitch IQ DI,
előerősítő, DI box akusztikus gitárhoz
A bemutatás tárgyát képező eszköz egy német-luxemburgi összefogás
eredményeként jött létre. A luxemburgi illetőségű RMI (Ruppert Musical
Instruments) termékeiről eddig nem sokat hallhattunk, hiszen a céget mindössze
2009-ben alapította két lelkes muzsikus Jacques Ruppert és Jean-Claude Bintz. A
német közreműködő Burkhard Georg Lehle pedig kiváló elektronikai
kapcsolórendszereiről híres, csúcs minőségű stúdió elektronikákat, többek között
buffer erősítőket tervez. Az Acouswitch az RMI terméke, azonban mint a
készüléken látható a Lehle True Sound Technology alkalmazásával készült.
Amint kihozták első termékeiket, azonnal berobbantak a köztudatba, főleg a
professzionális muzsikusok körében váltak ismertté és népszerűvé. Jelenleg két
termékük van, a basszusgitárosok számára kifejlesztett Basswitch és az
akusztikus gitárosoknak készült Acouswitch. Most ez utóbbit mutatom be
részletesen.
Üzleti koncepció
Egyre több kis cég alakul a lehető legmagasabb stúdió színvonalú hangzást
megcélzó termékek előállítására. Ennek van egy természetes oka is. A nagy cégek
nem minden esetben engedhetik meg a fejlesztést, mert az életben maradásuk múlik
azon, hogy a tömegesen eladható termékekre koncentráljanak. Így nem képesek
fejlesztési potenciáljukat igazán magas színvonalú termékek fejlesztésére
fordítani. Két-három fős cégek azonban szinte bármit megtehetnek, mert nem
terheli őket a nagy cégek minden gondja. Erre sok-sok példa van manapság és úgy
tűnik a jelenlegi válságban ezek a kis cégek az egyedüliek, akik új
fejlesztésekkel és minőségi eszközökkel piacra tudnak lépni. Ezek egyike az RMI.
Az üzleti koncepciójuk, hogy amit a nagy cégek nem tehetnek meg, azt ők
megteszik, fejlett, stúdió hangminőségű színpadi elektronikákat terveznek és
gyártanak. Nincs nagy termék palettájuk, azonban a minőség mindenek fölött áll.
Érdemes megtekinteni a web lapjukon, hogy kik azok a session muzsikusok, akik a
leghíresebb sztárok kísérőzenekaraiban játszanak és RMI előerősítőket
használnak. A technikai koncepció pedig az egyszerűséget, áttekinthetőséget,
egyszerű kezelést és végül a megbízhatóságot célozta meg.

Technikai koncepció
Ahhoz, hogy megértsük a RMI/ Lehle Acouswitch működésének lényegét, fontos
egy kis ismertetőt adni az igazi bypass és az elektronikusan leválasztott
buffered bypass közötti különbségeiről.
Manapság egyre több effekt pedál alkalmazza az igazi bypass megoldást. Mi az
igazi bypass? Ez azt jelenti, hogy amikor az effektet kikapcsoljuk, akkor az
eredeti bemeneti jel kapcsolódik össze a kimenettel. Az alábbi ábra mutatja az
igazi bypass elvét:

E megoldásnak az a célja, hogy a hang útjába ne kerüljön semmiféle egyéb
elektromos jel, és így elviekben a hangminőség változatlan marad.
A gyakorlatban azonban ez nem igaz. Több igazi bypass megoldású pedál sorba
kapcsolásával még csak meg sem lehet tartani az eredeti bemeneti hangminőséget.
A hosszú összekötő kábelek és a többszöri csatlakozások alkalmazásával
megváltozik az átvivő csatorna több elektronikus paramétere, megváltozik az
ohmikus és a kapacitív ellenállás, a csatlakozásoknál létrejön egy úgynevezett
átmeneti ellenállás is, ami idővel a korrózió miatt egyre növekedve, jócskán
lerontja a hangminőséget, azaz sérülnek a tranziensek, a frekvencia átvitel
sávszélessége leszűkül és a dinamika jelentősen lecsökken. A kábel kapacitív
ellenállása úgy hat a hangra, mint egy mély áteresztő szűrő, azaz a mélyek
maradnak, a magasak eltűnnek. Sok pedált alkalmazó összeállításoknál már csupán
az összekötő kábelek elegendőek ahhoz, hogy a hang minősége halhatóan
leromoljon, még akkor is ha a legjobb kábeleket használjuk.
A megoldás az lenne, hogy csak olyan effekteket használnánk és kapcsolnánk
sorba egymással, amik az igazi bypass helyett, leválasztó (buffer) erősítőket
használnak a bemeneten. Az alábbi ábrán az elektronikus bypass elve látható egy
leválasztó (buffer) erősítő beiktatásával:

Ez is csak akkor jó megoldás, ha a leválasztó erősítő a lehető legjobb
minőségű, ugyanis sorba kapcsolásnál, ha csupán egy erősítő zajosabb, mint a
többi, akkor máris romlik a hangminőség, csökken a dinamika. Ilyenkor érvényes
az a törvény, hogy a lánc annyira erős, amennyire a leggyengébb láncszeme.
Ráadásul a sorba kapcsolt leválasztó erősítők egyenkénti zaja összeadódik, még
akkor is, ha az nem nagyon hallható.
Az ideális megoldás az, ha a hanglánc legelején az egyáltalán kapható legjobb
minőségű leválasztó erősítőt használjuk, mely a jel útját nagyon alacsony
impedancián tartja. Az alacsony impedanciás csatornán futó jel érzéketlen a
kábel hosszára, így ebből hangminőség romlás nem következik be. Azonban
kritikusan fontos, hogy a leválasztó a legjobb minőségű, a legzajtalanabb és a
legszélesebb dinamikájú legyen, hogy a hangfrekvenciás jel ne sérüljön.
Amikor a lánc legelején lévő effekt már alacsony impedanciás, innentől már a
sorba kapcsolt igazi bypass megoldású effektek már nem fejtenek ki negatív
hatást.
A gyakorlati megvalósításban tehát az követendő, hogy egy kiváló leválasztó
erősítő, például egy a hanglánc legelején elhelyezett True Sound Lehle buffer
már garantálja a legjobb hangminőséget igazi bypass pedálok kombinálásával is.
Az RMI éppen ezt az elvet követve a Lehle True Sound leválasztó erősítőket
alkalmazza az Acouswitch pedáljában.
A készülék elvi felépítésének áttekintéséhez itt az alábbi ábra:

Design
Formatervezés nagyon fontos dolog egy termék piaci sikerében, hiszen a
vevőnek legtöbbször a szeme találkozik vele először. A szín, a megszokott vagy
éppen formabontó megoldások mind fontos paraméterei ennek.

Sokszor megállapítható valaminek már egyáltalán a színéről, hogy tömeg
igényt, vagy professzionális igényt elégít ki. Amiben sok a rikító narancs,
zöld, sárga, piros és egyéb neon színek az biztos, hogy tömeg igények számára
készül. Ezt "barbie" effektusként is ismerhetjük, hiszen a gyerekek, de még a
felnőttek szemét is megkapják a hivalkodó színek.
Ez esetben inkább azt mondhatnám, hogy "camuflage" rejtő színt alkalmazva,
sötét kakaó színével, az Acouswitch szinte észrevétlen marad.
A kivitelében látható egy érdekes megoldás. A doboz tetején van egy pultszerű
kiemelkedés, melynek felső vonalában helyezkednek el a potméterek úgy, hogy,
azok gördülő felületének csak fele látszik ki, és csak úgy lehet csavargatni
őket, ha az ujjunkat kinyújtva végig gördítjük a gombon. Érdekes megoldás, mert
valójában ilyen még nem volt, és ez az a pont, amikor a formatervezés kissé
öngólt rúg, de majd később láthatjuk, hogy még ennél nagyobb bakit is
megbocsátanánk a készüléknek.
Részletek
Az Acouswitch masszív, kitűnő árnyékolású fémdoboza, annak 1,4 kg-os súlya,
valamint az a tény, hogy Németországban készül, a garancia arra, hogy ez az
eszköz profik számára, és hosszú távra készült. Minden alkatrésze, beleértve az
elektronikus alkatrészeket, a transzformátor és a mechanikus kapcsolók, relék a
legmagasabb minőségi szabványoknak felelnek meg. Elég csak egy pillantást vetni
a doboz belsejére. Azonnal látszik, hogy nem kínai gyártmány...

A pedálon elhelyezett lábkapcsolóknál egy elmés, de annál egyszerűbb megoldás
folytán sohasem fordulhat elő, hogy a durva kezelés miatt a zenész széttaposná a
kapcsolót. A megoldás lényege az, hogy egy rugózó közvetítő kar segítségével
közvetíti a mozgást a relé kapcsoló gombjához, így ki van zárva a mechanikai
sérülés. Itt egy kép a kapcsoló megoldásáról:

További pozitívum, hogy a hagyományos nyomógombok kapcsolási számának 100
szorosát garantálják a Lehle kapcsolók. Egy közönséges kapcsoló kb, 20.000
kapcsolást bír ki. A Lehle kapcsoló 2.000.000 kapcsolást bír ki. Minden
érintkezője aranyozott bevonatú. Ez nagyon fontos a hangminőség szempontjából.
Sokszor lehet tapasztalni gyenge minőségű, elkoszolódott, elkorrodálódott
kapcsolóknál és csatlakozóknál, hogy egy idő után a lecsengő hang lerövidül,
hirtelen elhallgat, mielőtt természetesen lecsengene. Ez az érintkezések
megnövekedett átmeneti ellenállása miatt történik, ugyanis az alacsony energiájú
jelek már nem tudják áttörni a megnövekedett átmeneti ellenállást.
Az első nyomógomb a Mix/Loop. Ez a gomb két funkció között választ. Egyik
állásában csupán egy booster, a másikban a párhuzamos loopot iktatja be a
láncba. A loop aktivitását kék LED jelzi.
A második gomb egy MUTE, mellyel némítani lehet a hangrendszert például
hangolás esetére. A harmadik az A/B bemenetek közötti választó kapcsoló.
A Lehle transzformátor

Mivel a pedál egyben D.I. kimenetet is biztosít, a zajtalan működés egyik
alapfeltétele a galvanikus leválasztás, így csak a galvanikusan leválasztó
transzformátor felel meg erre a célra. Ezzel teljesen kizárt a földhurokból
eredő zaj élő színpadi vagy stúdió viszonyok közepette. A Lehle transzformátor
nagy biztonsággal védi meg az Acouswitch áramköreit a nagyobb áramlökésektől. A
trafó 20 Hz és 100 kHz között gyakorlatilag lineáris átvitelt biztosít 16 dBU
melletti szintek esetén is.
Kezelőszervek

A doboz felső harmadában sorakozó potméterek funkcióit sajnos csak
rövidítésekkel jelölték, ami persze megtanulható, de először furcsa, mert nem
ezt szoktuk meg.
Boost: ez a szabályzó két funkcióval bír. Ha a Mix Loop használatban
van, vagyis effektek vannak beillesztve a Send/Return aljzatokba, akkor ilyenkor
a Send szintjét szabályozza. A másik funkciójában pedig akkor működik, ha
nincsenek effektek bekötve, ilyenkor a bemeneti érzékenységet szabályozza, ami
az erősítés mértékének felel meg.
BCF: (Body Contour Frequency) Nem is gondolnánk, hogy egy Notch filter
lapul meg a potméter mögött. Ezzel 45-500 Hz közötti frekvencia tartomány
állítható be, függően a BCL (Body Contour Level) pillanatnyi állásától.
BCL: (Body Countour Level) Hatása mindkét bemeneti csatornára
kiterjed. Közép állásban a hangzás neutrális, azaz nincs szűrés. Az óra
járásával ellenkezően forgatva szűkíti a sávszélességet, így meg lehet
megtalálni a gerjedés frekvenciáját és arra pontosan fókuszálva ki lehet szűrni
az általános hangminőség romlása nélkül. Az óra járásával megegyező irányba
forgatva pedig szélesíti a frekvencia sávot, mellyel az alsó közép tartományt
lehet megvastagítani. Ez a tartomány képezi a hang testét, innen is a body a
nevében.
T: (Treble Control) Ezzel a magas tartományt szabályozhatjuk.
MF: (Mid Frequency) A parametrikus szűrő közép frekvencia tartomány
beállítására szolgál.
ML: (Mid Gain) Az MF által beállított közép frekvencia kiemelésére
vagy csillapítására szolgál.
B: (Bass Control) A mély tartomány kiemelésére és csillapítására
szolgál.
Vol A: Az A csatorna hangerejét szabályozza és lehetőséget ad, hogy
megfelelő arányt lehessen beállítani a B jelű csatornával. Közép állásban
egyenlő a két csatorna hangereje. A pedál kimenete képes közvetlenül meghajtani
bármilyen végerősítőt is.
Mix: Ha a pedál effekt loopjába effektek vannak beillesztve, akkor
ezzel szabályozható a direkt és az effektezett jelek aránya. Ez esetben a MIX
szabályzót teljesen maximumra kell állítani az óra járásával megegyező irányba.
Ilyenkor az is fontos, hogy az effekteken is maximum állásban legyen a Mix
szabályzó, ha van rajta olyan. El kell kerülni, hogy a direkt jel más útvonalon
is bejusson a fő jel útjába, ellenkező esetben a hang elvékonyodik és a fül
számára kellemetlen fázisú hangzást ad.
Csatlakozó aljzatok

Inst A és Inst B: Jobbról bal felé haladva az első két aljzat a
hangszerek bemenetei, közötte egy két állású mikrokapcsoló ( Mix) . Egyik
állásában mindkét bemenet egyszerre működik. Ezt érdemes használni, ha egy
gitárban kétféle hangszedő is van és ezek jelét akarjuk keverve használni. A
másik állásában az A/B kapcsolóval kapcsolhatunk a bemenetek között. Ezt akkor
használjuk, ha két külön hangszert csatlakoztatunk a bemenetekre.
Line Out: Ez a fő kimenet, innen lehet tovább csatlakozni
végerősítőbe, keverőpultba vagy aktív monitorba.
Tuner Out: ide csatlakoztatható a gitárhangoló
Serial Loop S és R: Soros effekt loop esetén használandó aljzatok. Az
S a jel kiküldésére (Send), az R jelű (Return) az effektből visszatérő jel
csatlakozására szolgál. A soros loop olyan esetben szükséges, amikor a
rendszerbe állandóan használt effekteket iktatunk be, például hangerő pedál,
kompresszor.
Mix Loop S és R: A két aljzat neve és funkciója a fentivel egyező, a
különbség az, hogy az eredeti direkt jellel keverhető, azaz ez egy párhuzamos
loop. A közöttük elhelyezett mikrokapcsoló egy fázisfordító. Esetenként
előfordul, hogy fordított fázisú jel kerül a loopba, ezzel a kapcsolóval
megfordítható a fázis.

A doboz oldalán is található még néhány dolog. A készüléken nincs jelölve, de
szinte egyértelmű az XLR aljzat, mely a DI kimenet. Mellette található egy
Ground jelű kapcsoló, amivel a földelés választható le, a PAD
feliratú kapcsoló egy csillapítást iktat be és ez akkor hasznos, ha egy
keverőpulton nincsenek Line bemenetek. Végül a Pre/Post jelű gomb a belső
hangszínszabályzót választja le a hangláncról. Ez akkor lehet szükséges, ha
stúdió felvétel alkalmával inkább a keverőpulton szeretnénk a hangszíneket
beállítani.
Bekötési lehetőségek
Az alábbi ábrák minden további kommentár nélkül is jól szemléltetik milyen
sokféle módon lehet bekötni az Acouswitch-et a hangrendszerbe:







A készülék 9 és 20 Volt közötti, minimum 130 mA-es tápegységről működtethető.
Mivel a csúcs minőségű áramköri elemek áramfelvétele és fogyasztása magas, így a
hagyományos akkumulátoros üzemeltetés nem megoldható, ezért szükséges egy
megfelelő tápegység.
Hangminőség
Az Acouswitch előerősítő hangminőségét illetően azt tapasztaltam, hogy
kristály tisztán, mindenféle színezet nélkül zajtanul engedi át a hangot. A hang
dinamikáját valóban megtartja. A nyomógombok zajtalan kapcsolással működnek.
Ha már ilyen csúcs minőségű eszköz van a birtokunkban, érdemes átvizsgálni
meglévő hangrendszerünket és kicserélni minden kábelt, és az öregebb
csatlakozókat.
Az Acouswitch IQ DI ára 145.000,- Ft. Nehéz ez esetben mit mondani az áráról,
ugyanis ez egy stúdió minőségű eszköz, abból is a legjobbak közül való. Akiknek
a hangminőség mindennél fontosabb, és professzionális felhasználók, azok nem
fognak panaszkodni az árára. Egyébként pedig egy életre szóló eszköz.
Ezúton Köszönöm Galambos Ernőnek a Stageshop tulajdonosának, hogy a tesztre
kölcsönadta a pedált.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor Vissza az oldal tetejére
|