Camps nylon húros gitárok
SP6-C és MC-5 modellek
A címben szándékosan nem írtam klasszikus gitárokat. Ezzel szeretném felhívni
a figyelmet arra is, hogy ha megfelelő nevén nevezzük a dolgokat, akkor gyakran
tágabb jelentést tudunk közölni. Ha jelen esetben azt írnánk, hogy klasszikus
gitárok, vagy flamenkó gitárok, akkor sokan máris lapoznának, gondolván, hogy ők
nem klasszikus és nem flamenkó gitárosok. A nylon húros gitár, és ezen belül a
klasszikus és a flamenkó gitár már nem kizárólagosan csak a klasszikus és csak a
spanyol-cigány népzenét játszók által kizárólagosan használt gitárfajta.
A könnyű zene, így a rock, a jazz és sok más akusztikus stílus előszeretettel
használja a klasszikus és a flamenkó gitárokat. Ezzel a hangzást frissíti, némi
szokatlan kerül a hangképbe, így a produkció izgalmasabbá válik. Hogy ez
mennyire így van, erre van egy jó példám. Nézzétek meg jól az alábbi képet és
anélkül, hogy tudnátok bármit is a gitárosról, próbáljátok kitalálni, milyen
zenét játszik. Íme a kép:

Ha nem ismerjük a fickót, akkor a gitárjáról próbálunk következtetni és a
megszokott beidegződések alapján, látván a Maccaferri fazonú gitárt a 90% azt
mondaná: gipsy jazz.... Hát nem! Nagyon messze van attól! A fickó a legtisztább
welszi kelta zenét játssza. (Dylan Fowler). Hogy miért játszik éppen ilyen
gitáron? Mert valami különlegeset akart, újrahúrozta, lehangolta C-re és a
legvastagabb húr .070-es.....És meg lehet hallgatni. Egy új egzotikus hang,
olyan, amit sehol sem lehet hallani, és csodásan illik a zenéjébe.
Nos, a látszólag nem idetartozó bevezető után térjünk vissza a szóban forgó
modellekre. A gitárok sokkal szélesebb körben használhatók, mint azt sokan
gondolnák. Erre a gondolatra majd a végén még visszatérek. A következőkben pedig
bemutatom a két Camps közép kategóriás hangszerét.
SP6-C

A gitár a katalógusban a Concert sorozatba tartozik, teljesen tömör
anyagokból készült. A neve is utal arra, hogy a teteje cédrusból készült. A
hátlap és a káva indiai rózsafa, a nyak honduraszi cédrusból készült, rajta
ébenfa fogólappal. Itt máris megjegyezném, hogy a spanyol építésmódtól eléggé
eltérően és szokatlanul a nyakat állíthatóra készítették. Erre a célra egy
feszíthető fémpálcát építettek a nyakba, hasonlóan a fémhúros gitároknál immár
kötelezően elterjedt megoldáshoz.

A hagyomány nagy úr. A klasszikus gitárosok nem biztos, hogy örülnek, hogy
van egy darab fém is a gitárjukban. Azonban tőlük függetlenül vannak környezeti
és egyéb hatások, amik a nyakat folyton valamilyen irányban elhajlítják, akár
vastagabb húr, vagy klímaváltozás, és ilyenkor a nyak állítása szükséges.

A gitár hangján nem változtat számottevően, így a megoldás mindenképpen
előnyös. A kivitelét tekintve hibátlan kidolgozása, nagyon szép magas fényű
lakkozása azonnal megragadja a szemlélőt.

A gitár fedlapján látható egy öntapadós fólia, amin olvasható pár fontos, a
gitárt jellemző tulajdonság. Ez eltávolítható, ha valakit zavar, azonban akik
pengetővel szándékoznak játszani rajta, vagy technikájuknál fogva nagyobb az
esély, hogy a pengetés során belevernek a tetőbe, azoknak javasolt, hogy hagyják
fent ezt a fóliát. A hangon nem sokat fog, azonban védi a gitárt. Különösen egy
cédrus tetejűt, mely közismertebben puhább, sérülékenyebb fafajta.
Hangzás
A gitárokat teljesen új állapotukban próbáltam ki, ezért mielőtt bármit is
megállapítottam volna a hangjukról előbb játszottam mindkettőn kb. másfél órát
folyamatosan. Az új gitároknál egy óra után kezd "felébredni" a hangszer. A
rezgések folytán a bent lévő feszültségek egy része feloldódik, a gitár kezd
egyre szabadabban rezonálni és ezt a frekvencia tartomány egészén lehet érezni.
Kissé hangosabb is lesz. A cédrus tetejű gitár a bejáratás során csak keveset
változik, de az első óra annál is hallható változást idéz elő. Az SP-6C modell
tónusa gazdag, sötét, azonban érdekes módon mégis áttetsző. A cédrus gitárok
hangja legtöbbször igen gyorsan indul, dinamikusan. Általában vastagon szólnak,
és sok esetben a magasabb hangok nagyon gyorsan lecsengenek. Itt kissé mást
tapasztaltam, a magas tartomány valamelyest hosszabb idő alatt cseng le, így
marad némi áttetsző fény a tónusban. A hangzásképe jól kiegyenlített, nem
tapasztaltam különösebben kiugró hangokat egyik tartományban sem. A basszusa
feszes és a hangereje is igen jó.
Nagyon ajánlom kipróbálásra, mert ez a gitár már túl van a tanuló hangszeren,
teljes értékű koncert gitár, és úgy hallom, hogy univerzálisan alkalmazható
bármilyen stílusban, ahol egy gyors reagálású vastag hangú nylon húros gitár
hangjára van szükség.
Ára kiváló, ez az első alkalom, hogy tiszta fa gitárt 165.000,- Ft-ért
láttam.
MC-5

Gitár a flamenkó kategóriában szerepel a katalógusban. Ez alapvetően az
anyagában jelent lényeges különbséget. A régi időkben, a spanyol romák nem
engedhettek meg maguknak drága anyagokból, például riói paliszanderből készült
gitárokat, így maradt a mindenhol kapható, olcsó, de érdekes hangot adó fafajta
a cyprus.

Ez a fafajta viszonylag könnyű, gyorsan rezgésbe hozható, de ugyanolyan
gyorsan le is cseng a rezgése. Ennél fogva a cyprus gitárok igen robbanékonyan
szólnak, a tranziensük kopogós, perkusszív. Ideális a flamenkó muzsikusok
jellegzetesen ritmikus kíséretéhez. Valójában az emberek füle egy idő után ennek
az akkor olcsó fának a hangját hozták összefüggésbe a flamenkó zenével.
Természetesen ez távolról sem jelenti azt, hogy nem készítenek flamenkó "hangú"
gitárt rózsafából. Mára a cyprus is a drágább fák közé lépett elő, de ez inkább
a megnövekedett kereslet és a divat miatt van.

Konstrukciós szempontból az MC-5-ről is ugyan az mondható el, mint az előző
gitárról. Itt is feszítő pálca van a nyakban, azonban van pár különbség.
Mindenekelőtt ez a gitár nem cyprusból hanem egy hozzá hasonló színű fából a
bingából készült. Nem közismert fa, minden esetre ez is mutatja, hogy a cyprus
drágasága miatt már egyéb alternatív anyagokat keresnek. Láttam már flamenco
gitárt például sycamore-ból, mint a cyprus egyik altenatívája.

Sajnos nem nagyon lehet többet tudni a bingáról, a neve alapján
valószínűsíthetően Zimbabwe valamelyik tartományából való.
A gitár teste laminált bingából készült. A testformát alul lekerekített
kivágással alakították ki. Mivel ilyet hagyományos flamenkó gitárnál soha nem
láthatunk, ezért ez is jel arra, hogy ez a gitár más műfajra is jó lehet.

A nyak ugyancsak honduraszi cédrusból készült, ében fogólappal. A kidolgozás
az előbbi hangszerhez hasonlóan szép kidolgozású. A tető.
anyaga ez esetben fenyő, és itt is megtaláljuk az öntapadós védő fóliát mint
általában a flamenkó gitárokon. A flamenkó játéktechnika sok ritmuskeltő,
perkusszív elemet tartalmaz, gyakran koppantanak a gitáron, nagy körmű újjakkal,
úgyhogy a fólia itt szinte elengedhetetlen.

Hangzás
Azonnal feltűnt, hogy miközben hangzása hordozza a flamenkó gitárok pár
jellegzetességét, azon kívül még több, más érdekes összetevő is hallható benne.
A hang gömbölyded koppanással indul, nyitott tónusának felső tartománya pedig
áttetsző. Már-már azt is mondhatnám, hogy édeskés tónusa van, mint a jávornak,
de ahhoz képest mégis több a közép tartománya. Éppen ezen tulajdonságai miatt
egy jazz gitáros is jól érezné magát ezen a gitáron akár újjakkal, akár
pengetővel penget.
A lamináltság hatását nem lehetett megítélni, mert most találkoztam ezzel a
fával és nem tudom hogyan szól egy tömör bingából készült gitár. Ahhoz képest
lehetne megállapítást tenni. Minden esetre kiegyensúlyozottsága is vonzóvá
teszi.

A játékkényelme kiváló, és aki még a flamenkósoknál is alacsonyabbra akarja
venni a húrmagasságot, azt erről lebeszélném, mert akkor a gitár veszíteni fog a
dinamikájából. Érdemes gyakorlással fenntartani egy bizonyos kondíciót, amivel
tisztán és biztonságosan lehet játszani.

Az írás elején ígértem, hogy egy gondolat erejéig még visszatérek arra, hogy
bármilyen hangszer mennyire újat tud jelenteni egy más stílusban. Nos, mindkét
gitár kiválóan alkalmas bármilyen más zenére is. Arra szeretnék mindenkit
bátorítani, hogy próbálja ki ezeket a modelleket és próbáljon elvonatkoztatni
attól, hogy a gyártó cég eredendően mire szánta őket.
Az ára 155.000,- Ft. Mindkét gitárhoz kapunk egy jó minőségű, tartós,
szivaccsal bélelt tokot is, ami még inkább növeli nagyon jó ár érték arányukat.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|