AER nylon húros akusztikus gitárok - Guitarras Rosner
Mindig érhetnek bennünket meglepetések. Gondolná-e valaki, hogy aki a világ
legjobb akusztikus gitár erősítőit tervezi, gondol egyet és hirtelen
felindultságában kezdi azt gondolni, hogy a gitárépítésben másként is lehetne
dolgokat csinálni. Udo Rösner egy ilyen figura, jól ismerem őt és már évekkel
korábban, mikor együtt dolgoztunk az egyik modell DSP programjain, már akkor
észrevettem, hogy őt a gitárok legalább annyira érdeklik, mint az elektromos
dolgok. Az AER sikertörténetének része az is, hogy a hamburgi Egyetem akusztikai
és elektronikai kutatási tanszékeivel szoros együttműködést ápol. Többek között,
ez a tudományos háttér teszi az AER termékeket piacvezetővé. A gitárok, amiket
megálmodott magának ugyanolyan kompromisszumok, miként egy erősítő is az. A
kompromisszum, ebben rejlik, hiszen az egyre dráguló alapanyagok már alig
engedik, hogy a gitár ára még mindig a megfizethető tartományban maradjon.
Lassan az ötletek kezdtek egy kész megoldássá összeállni, és miután sikerült
találnia Spanyolországban egy megfelelő manufaktúrát, ahol kézzel készítik a
hangszereket, egy másik üzletágat is nyitott az AER-en belül, immár nylon húros
gitárokat is gyártatnak.

A gitárok Udo Rösner specifikációi szerint készülnek. A megoldások nem
látványosak, nem érintik a hangszer formáját, azonban néhány apró, okos, de
jelentős megoldás hallható változásokat okoz a hangszer hangjában. A megfelelő
anyagok kiválasztása is fontos szerepet kap. A német precizitás találkozik a
spanyol hagyományokkal, miközben új megoldások is szerepet játszanak az AER
gitárokban. Ebben a terjedelmes írásban ezúttal öt AER nylon húros gitárt
mutatok be.

A gitárok testformája mindegyik modellnél teljesen azonos, bár létezik
cutaway forma is. A fedlap belső merevítése, a fejforma és a belső építési
megoldások mindegyik modellnél ugyanúgy megfigyelhetők. Mielőtt részletezném az
egyes típusokat, megemlítem azokat a megoldásokat, melyek véleményem szerint
sokat számítanak a gitár hangzásában. Az egyik legfontosabb konstrukciós
megoldás az aszimmetrikus tető merevítés. Ha benézünk a hangnyíláson, akkor
látható, hogy mellette jobbra lévő keresztgerenda szögben kissé befelé hajlik.
Ezzel a megoldással a rezonáló felület az alsó részen csökken, így a magas
tartományban érzékenyebb lesz, és a gitár hangja kap egy pregnánsabb fényt az
egész hallható frekvencia tartományban. A megoldás nem új keletű, de az
aszimmetria felismerése jelentősen javítja a hangszer kiegyenlítettségét.
A másik ilyen megoldás a húrlábnál található. A csontból készült nyereg
mintegy 15 fokban hátrahajlik, így követi a húrról érkező erő vektor vonalát,
ezzel pedig jobb frekvencia átvitel valósul meg. A húrok is nagyobb szögben
fejtik ki nyomó erejüket. Ennek hallható eredménye a hangok elejében,
tranziensében érzékelhető. Minden hang határozott, feszes, de gömbölyded
tranzienssel indul. A megfelelő hangindulástól a gitárok hangosak és a lecsengő
szakasz telt, meleg.

Ezt az apró kis megoldást már igazán alkalmazhatták volna 300 évvel ezelőtt
is, úgy tűnik most került rá sor.
A főbb méreteket illetően a húrhosszúság mindegyiknél 650 mm, miként a nyak
keresztmetszet is viszonylag vékony, és 52 mm széles a fejnél. Mindegyik gitár
nyaka hondurasi cédrusból készült.
A hangolókulcsok jó minőségűek. A gitárok mindegyike kifogástalan kivitelű
volt. A jellegzetes selyem matt lakkozás amellett, hogy esztétikus, kevésbé
munkaigényes. Ezzel a gitár árát csökkenthették, és az árban inkább a minőség
tud megjelenni.

A gitárok M0, M1, M3, M5, és M8 jelzéssel egyre magasabb minőségi kategóriát
képeznek. Ezek után tekintsük át a különféle modelleket:
M0 S

A gitár fedlapja a prospektus szerint tömör cédrusból és fenyőből is készül,
A osztályú minőségből. Itt megjegyzem, hogy a rezonáns fenyő alapanyagokat A, AA,
és AAA minőségi fokozatokkal mérik és jelölik. Az A jelű a szerényebb hangi
tulajdonságú, a AAA jelű a legmagasabb minőségi fokozatú alapanyag. Az általam
kipróbált darab teteje fenyőből készült. A hát és a káva rétegelt rózsafából
készült. A szél berakások juharból készültek. A rozetta egyszerű, de nagyon
ízléses azték mintázatú.


Lakkozása selyemfényű matt. A fogólapot rózsafából, a bundozást pedig
nikkelből készült közepes méretű bundokkal készítették. A fejforma is
jellegzetes, csupán enyhén kiszélesedő.

Játékkényelme nagyon jó. A nyak egyenes, a nyereg beállítás hibátlan, a gitár
azonnal játszható. Hangja eléggé kiegyensúlyozott. Tónusa nyitott, hangja
határozott tranzienssel indul. Hangereje megfelelő.
M1 S

Ez a gitár is létezik tömör cédrusból és fenyőből készült fedlappal A
minőségi fokozatú alapanyagból. Az általam kipróbált darab teteje fenyőből
készült. A hát és a káva A minőségű tömör mahagóniból van.
Lakkozása selyemfényű matt. A fogólap rózsafa, a bundozás nikkelből készült
közepes méretű bundokkal készült. A nyakba hosszában ébenfából inzertet raktak a
nagyobb merevség érdekében. A rozetta klasszikus stílusú. A hangolókulcsok
könnyen futnak, és esztétikailag jól illenek a gitár egészéhez.



Játékkényelme nagyon jó. A nyak egyenes, a nyereg beállítás hibátlan, a gitár
azonnal játszható.

Hangja jól kiegyensúlyozott. Kissé édeskés nyitott tónus jellemzi. Kellő
hangereje van.
M3 S

Ezt a hangszert első látásra flamenkó gitárnak gondolnánk, bár a káva és a
hátlap nem ciprusból, hanem tömör AA minőségű juharból készült. A gitár fedlapja
tömör fenyőből készül, AA osztályú minőségből.
Lakkozása selyemfényű matt. A fogólap rózsafa, a bundozást pedig nikkelből
készült közepes méretű bundokkal készítették.



Játékkényelme nagyon jó. A nyak egyenes, a nyereg beállítás hibátlan, a gitár
azonnal játszható. Ennek nyakában is van ében inzert. A rozetta egészen
különleges, talán valamely ősi misztikus kínai díszítésmódra emlékeztető
stílusú.


Hangja kiegyensúlyozott. Tónusa nyitott, édeskés, hangja határozott koppanós
tranzienssel indul. Hangereje is megfelelő.
M5 S

Ez a gitár is létezik tömör cédrusból és fenyőből készült fedlappal, A
minőségi fokozatú alapanyagokból. Az általam kipróbált darab teteje fenyőből
készült. A hát és a káva AA osztályú tömör indiai rózsafából van.
Lakkozása selyemfényű matt. A fogólap rózsafa, a bundozás nikkelből készült
közepes méretű bundokkal készült. A nyakba hosszában ében fából inzertet raktak
a nagyobb merevség érdekében. A szélberakásai vöröses padoukból készültek.




A rozetta puritán egyszerűségű, azonban annál ízlésesebb. Már kissé unalmasak
azok a tipikusan jellegzetes klasszikus rozetták.

Játékkényelme nagyon jó. A nyak egyenes, a nyereg beállítás hibátlan, a gitár
azonnal játszható.
Hangja jól kiegyensúlyozott, bár még kissé nyers volt, hiszen valószínűleg én
pengettem meg először úgy rendesen. Telt, kissé sötétebb, de még mindig meleg,
nyitott tónus jellemzi. Igen jó hangereje van.
M8 C Cutaway

Végül a család csúcs modellje következik. A test formája egy éles kivágást
kapott. Gyártanak gömbölyded kivásású változatot is. Ez a nagyon kényelmes és
elegáns gitár is létezik tömör cédrusból és fenyőből készült AAA, azaz a
legmagasabb minőségi fokozatú fedlappal. A kipróbált darab teteje fenyőből
készült. A hát és a káva AAA minőségű tömör rózsafából van.

Lakkozása selyemfényű matt. A fogólap ében, a bundozás közepes méretű
bundokkal készült. A nyakba hosszában ébenfából inzertet alkalmaztak a nagyobb
merevség érdekében. A húrláb kidolgozásában nem győztem gyönyörködni.



Játékkényelme nagyon jó. A nyak egyenes, a nyereg beállítása itt is hibátlan.
A gitár hangja igen jól kiegyensúlyozott. Meleg, telt sötét, de még valamelyest
nyitott tónus jellemzi. Kifejezetten érdekes hangú gitárnak tartom. Kellő
hangereje van.
Ezt a modellt ellátták egy AER AK-15 jelű elektronikával, mely tartalmaz egy
piezzot és egy belső, mikrofont. A master hangerő és a mikrofon külön
hozzákeverésére szolgáló kettős potméter egység a hangnyílás felső, alsó peremén
rejtették el jól hozzáférhetően.

Erősítővel kipróbálva azt tapasztaltam, hogy nagyon igényes jazz gitárként is
jól használható, mivel a cédrus tető igen meleg telt tónust ad, a hangok gyorsak
és gömbölydeden ütnek. Ez igazi jazz gitár karakter, de ehhez párosul a piezzo
kissé agresszív tranziense, ami zenekari játékban előnyösen emeli ki a gitár
hangját.
Ár/minőség arány
A gitárok precízek, és ennek köszönhetően a hangjuk konzisztens, nem térnek
el nagyon egymástól csupán annyival, amennyi az anyagok minőségéből és
jellegzetességeiből adódik. Így az árak arányosan követik a minőséget. Az A és
az AAA minőségű anyagból készült modellek között persze hallható a különbség,
ami első hallásra a magas tartomány fedettségében észlelhető, de azt már maga a
vásárló döntse el, hogy azért a különbségért érdemes e többet fizetnie.
A piacon manapság található távol-keleti gitárok nem igazán érik meg azt a
pénzt, amit sokszor elkérnek értük. Ez a gitár azt gondolom, olyan helyen
készül, ahol a hagyomány kötelez, és ha ez párosul egy kritikus precizitással és
minőség ellenőrzéssel, akkor az eredmény nem lehet rossz. Ez a legfőbb
benyomásom az AER gitárokról.
Az egyetlen negatív észrevételem talán az, hogy ma már egy tok nem kerülne
annyiba, hogy ne férne bele egy ilyen gitár árába, és ami persze a vevőnek is
szimpatikusabb fényben tünteti fel a hangszert.
Ezek a gitárok megérdemelnek egy kemény tokot, így aki AER gitárt vesz,
érdemes hozzá kemény tokot venni.
Az árakat alább felsorolom, amiről persze tudni kell, hogy javasolt
fogyasztói árak és a boltokban ettől többnyire lefelé eltérnek az árak.
M0 S: 180.900,- Ft
M1 S: 236.500,- Ft
M3 S: 268.700,- Ft
M5 S: 339.500,- Ft
M8 S Cut. 443.600,- Ft
A gitárokat elsősorban haladó gitárosoknak tudom ajánlani.
Az AER gitárokat az AER Közép-Európa Bt. jóvoltából kaphattuk meg
tesztelésre, melyért ezúton mondunk köszönetet.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|