Yamaha APX9 NA nylonhúros elektro-akusztikus gitár
Van jó néhány olyan gitár típus, aminek a formáját nem akusztikai
meggondolások alapján szerkesztették, hanem szigorúan szubjektív esztétikai
vagy/és célszerűségi szempontok figyelembevételével. Ilyen a bemutatónk
tárgyában szereplő Yamaha APX9 NA típusú gitár is. A nevét is igyekeztem "nylon
húros elektro-akusztikus gitárként" aposztrofálni, nehogy valaki megsértődjön,
hogy klasszikus gitárnak merészeltem nevezni. A bemutató végéig ki is fog
derülni, hogy mennyire fontos pontos nevén nevezni a dolgokat.

A szóban forgó gitár rendelkezik néhány jellemzővel, ami alapjaiban
megkülönbözteti a klasszikus gitártól. Ilyen különbségek a szokatlan formájú
igen keskeny test a magasabb fekvések elérését szolgáló kivágással, ilyen
továbbá a 14 bundos nyak és az elektromos gitárokéhoz közelebbi keskeny és
domborított fogólap. További tulajdonságai is vannak, amit klasszikus gitáron
nem nagyon látni, például az ovális hangnyílás és a szokatlan végein
elkeskenyedő húrláb. A beépített elektronika pedig végképp elutasításra lelne.
Csupán az első két apró formai eltérés is elegendő lenne, hogy egy klasszikus
gitáros máris levegye róla a tekintetét. Sebaj, nem is nekik készült ez a
hangszer.
Részletek
Az egyébként makulátlan igényességgel kidolgozott gitár a specifikációk
szerint cédrus tetővel és indiai rózsafa háttal és kávával készül, a nyak nato,
a fogólap és a húrláb anyaga ében.

A fej formája összeszűkülő, ez is egy modern megoldás, ilyesmit a klasszikus
gitárokon nem látni.

A test a nyaknál 80 mm mély és a legvastagabb ponton sem több, mint 90 mm. Ez
nagyon előnyös az állva gitározóknak.

A hangnyílás a megszokottól eltér, sokkal inkább esztétikai elvek szerint
tervezték oválisra, mint akusztikaiak szerint. A lyuk mentén ízléses intarziát
alkalmaztak.

A nyak szélessége 48 mm a specifikációban szereplő 43 mm-el szemben. Valahol
a fémhúros akusztikus és a klasszikus közötti tartomány. A nyak profilja és
vastagsága emlékeztet a Les Pauléra, ami az elektromos gitárosoknak jó hír. A
nyakba a biztonság kedvéért beépítettek egy merevítő fémpálcát is. Az
elektronikával együtt így a hangszer kissé nehezebb lett, mint kellene.

A képen jól láthatóan a tető merevítése ugyan legyezőszerűen van kialakítva,
azonban az nem szimmetrikus elrendezésű. A tető a nylon húros gitárokhoz képest
valamelyest merevebb építésű. Ezzel is igyekeztek egy az akusztikus gerjedésre
kevésbé érzékeny hangszert létrehozni.
nyak és a tető síkja azonos, ami ugyan csak eltér a klasszikus gitár
építési módjától. Annak 4-6 mm-el felfelé áll a nyaka az első bundnál. Ezen
eltérések ellenére is a gitár kiegyenlítetten szól, de valamelyest halkabban és
kevesebb dinamikával.
Elektronika
A gitárba a húrláb alá építettek egy B-Band típusú piezzo filmes hangszedőt,
ehhez tartozóan egy a test felső részébe építették az előerősítő és
hangszínszabályzó, gerjedés gátló elektronikát. Ez egyetlen egységben, egy
dobozban van és ebből nyúlik ki a hangnyílás felé egy kis kondenzátor mikrofon.
A komplett rendszer ugyancsak megnöveli a gitár súlyát.

Az előerősítő kezelőfelületén találunk egy 3 sávos parametrikus
hangszínszabályzót, egy hangerő és egy középszabályzót. Egy potméterrel
szabályozható a mikrofon jelének hozzákeverése, valamint van egy nyomógomb a
fázisfordításhoz. Ez a funkció a gerjedés gátlás egyik eszköze lehet.
Hangzás
Nem lenne szerencsés és igazságos hangerejét összehasonlítani egy olyan nylon
húros gitáréval, amit eleve arra készítenek, hogy betöltsön egy nagy koncert
termet is akár. Ez a gitár könnyűzenei célokra készült és az arra jellemző
elektronizált színpadi körülményekhez igazodik. A könnyűzenei színpad hangos,
tele van monitorokkal és más hangszerekkel. Egy érzékeny gitárral semmit nem
lehet kezdeni ilyen helyzetben. Ezért is kezdett el a Yamaha az APX kivitelű
gitárban a színpadi igények teljesítése felé fordulni. Az APX9-ben a színpadi
könnyűzenét játszó gitárosok igényeit tartották szem előtt. Nem legyen
radikálisan más fogása és érzése a hangszernek.
A tónusa kellemes, inkább lágy. Hangjában van egy mag, ami a fák megütögetése
közben hallható, és ez jó, mert természetes érzetet kölcsönös a tónusának. Mint
említettem eléggé kiegyenlített. A hangereje kicsi, de elektromosan használva
teljesen érdektelen mekkora a hangereje akusztikusan. Mellesleg a gitárhoz
kínálnak egy hangnyílást lefedő műanyag fedőlapot is az akusztikus gerjedés
veszélyének további csökkentése céljából.

Az APX9-et kipróbáltam az AER Acousticube 3 és a Laney A1 akusztikus
erősítőivel. Mindkettővel zavarba ejtően nagy hangerőt tudtam elérni.
Az APX9 tehát a hangos zenekari környezethez igazodva nagyon jó szolgálatot
tehet.
Az erősítéssel elérhető nagy hangerő részben attól is lehetséges, hogy a
gitár kissé nehezebb, így a hangja kompresszált. Ez azt jelenti, hogy a halk és
a leghangosabb részletei között nincs nagy különbség. A nagyobb súlyt
eredményező alkatrészek elszívják és akkumulálják a rezgési energiát, így a hang
nem lesz dinamikusan robbanékony, viszont jó hangkitartással és erősítés esetén
megfelelő részletességgel szólalnak meg a halkabb hangok is. Ez fontos, ha
például egy dobossal kell együtt játszani. Az APX9-nek így van esélye kiszólni a
bandából.
Összegzés
A gitár egy jó technikai kompromisszum eredménye. Hangos színpadi
szituációkban nagyon jól megállja a helyét. 229.900,- Ft-ba kerül. Ár/érték
arányát átlagosnak tartom. A gitárhoz érdemes venni egy kemény tokot, mert
információim szerint nem adnak hozzá kemény tokot.
Végül, hogy igyekeztünk pontosan nevén nevezni a hangszert, kiderült, hogy a
benne foglalt tulajdonságok meghatározott céllal vannak benne, így a jól
eltalált nevén nevezve nem vált ki azonnal előítéleteket.
A teszthez a gitárt az Eldorádó Zichy utcai boltjától kaptuk, melyért ezúton
mondunk köszönetet.
Csatlakozó linkek:
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|