Gitár hangrendszerek 21.
John McLaughlin hangrendszere - I. rész

Ez az írás kissé kakukktojás a maga nemében itt a Gitárhangtechnika honlapján.
Hogy miért kakukktojás, az talán a végére fog majd igazán kiderülni. Minden
esetre a John McLaughlinról bármilyen szempontból való írás a gitározásban
betöltött fontossága miatt nagyon indokolt. A fiatal generáció, aki nem lát ki a
garázs rock sztárjainak majmolásától bizonyára nem is tudja, hogy ez az
egyébként nem rock gitáros ember mennyit tett a gitár pengetés technikájának
tökéletesítésében és egyáltalán a gitárkultusz fejlesztése érdekében. Valójában
vele kezdődött az igazán gyors gitározás, pontosabban a gyors pengetés. Nem
sokkal megjelenése után máris számos követőre talált és elkezdték átvenni az oda
vissza való gyors pengetés technikáját. Ezzel egy új gitáros generáció kezdett
felnőni, olyan nevekkel, mint Al Di Meola, Yngwie Malmsteen, Steve Vai, stb. A
fertőző mag persze csak félig fogant meg, mert miközben John McLaughlin
kőkemény igazi mély zenét játszó gitáros, komponistaként tűnt fel, a követőik
csak a felszínig mentek, csupán a játékának gyorsaságát vették át, nem annak
organikus mélységeit. Akárhogyan is, de mára sok sok gitáros köszönheti briliáns
technikáját John McLaughlin hatásának bármely műfaj legyen is az.

Ritkán hivatkozom más weblapra, azonban találtam egy hazai honlapot, ami
rendkívül gazdagon illusztrálja és mutatja be John McLughlin karrierjének
állomásait beleértve az eddig látott leggazdagabb diszkográfiával:
www.passzio.hu. Akit érdekel McLaughlin munkássága annak ajánlom ez elmerülést
ezen az oldalon.
Mi viszont alapvetően gitárhangtechnikai oldalról vesszük szemügyre a mestert.
Ez nem kis feladat, mert John McLaughlin hangzó palettája felöli az akusztikus
gitár minden fajtáját, a jazz gitárét, az elektromos gitár hangzás minden
típusát és a gitár szintetizátort.

McLauglinnak vannak bizonyos alkotói periódusai, amikor egy bizonyos fajta
gitárjával évekig játszik, aztán egyik napról a másikra, mintha sosem létezett
volna, valami egészen más kerül a kezébe. Nagyon gyors áttekintéssel az alábbi
módon lehetne felosztani a gitárhasználati periódusait:
A hetvenes évek elejétől a közepéig igen hangos, erős, morcos hangszíneken
játszott elektromos gitáron, bár minden koncerten egy téma erejéig kezébe vette
az Ovation gitárját is. A hatvanas évek legvége, a hetvenes évek legeleje egy
Fender Mustang gitárhoz kötődik, majd ezt követi egy Gibson Les Paul, majd a
híres kétnyakú SG és Rex Bogue gitár volt gyakran látható a kezében. Nagyjából
ez volt a Mahavishnu Orchestra időszak. A hetvenes évek közepén egyszer csak
megjelent egy furcsa keresztben is zengő húrokkal ellátott módosított Gibson,
majd Wechter akusztikus gitáron. Ez volt az indiai zenészekkel alakított Shakti
korszak. 2-3 évvel később megint visszatért az elektromos gitárhoz, de innentől
főleg egy ES-345-essel a kezében volt látható, hallható. Ebben az időszakban
főleg a szelídebb fúziós irányokban próbált új utakat törni. A nyolcvanas évek
eleje a nagy kísérletek korszaka, a gitárszintetizátoré. A gitárszintetizátor
megjelenése óta McLaughlin hangzásában szinte mindig, valamilyen módon részt
vesz a szintetizált hang.
A sok elektromosság után egyszeriben újra akusztikus gitárra vált, megfertőzi a
flamenkó és innentől ismét akusztikus gitáron játszik éveken át. Ezen belül is
volt több korszak, ahol nemcsak akusztikus zenét, hanem fúziós zenét játszott,
de akusztikus gitáron.
A kilencvenes évek eleje valami dekadens nosztalgiaként a gyökerekhez való
visszatérés jegyében zajlott. Ekkor megint jazzgitár következett. Utána érdekes
módon a Shakti korszak újra folytatódni kezdett, de immár a jól megszokott jazz
gitáron. Jelenleg több project is zajlik egy időben, a Shakti és a különféle
fúziós együttesek, mint a 4th Dimension, és egyebek. Mostanában közönségesnek
látszó tömörtestű gitárral látható, elektromos hang szintetizátorhanggal
keverve, rengeteg effekttel, de erről majd később.
A következőkben több részben megpróbáljuk gitár fajtánként kissé bemutatni John
Mclaughlin hangrendszereit.
Akusztikus gitárok
Kezdjük talán az akusztikus gitárjaival. Pályája kezdetén egy Gibson Hamingbird
dreadnought akusztikus gitáron játszott, majd valamilyen okból elkezdett egy
Ovation gitáron játszani. Az Ovation korszak tartott a Mahavishnu perióduson át
egészen a gitártrió első időszakáig, amikor Paco De Lucia és Larry Coriell
voltak a trió tagjai.

A Shakti korszak kezdetén ismerkedett meg a Gibson cégnél Abraham Wechterrel.
Abraham Wechter a hetvenes közepén a Gibson egyik konzultáns hangszerkészítője
volt és készített John McLaughlin kérésére egy átalakított J2000-es mintájú
gitárt, amelynek fogólapja ki volt mélyítve és a hangnyílás felett 7 rezonánshúr
futott még kereszt irányban. Ez volt az első Shakti gitár.
 
John McLaughlin összesen 3 gitárt készíttetetett a Shakti időszakban. Mindhármat
Abe Wechter készítette. McLaughlinnak van egy furcsa szokása. Azokat a
gitárjait, amit éppen nem használ napi rendszerességgel, kölcsönadja gitáros
ismerőseinek, tanítványainak, hogy a gitár rezgésben, "ébren" maradjon. Ennek
aztán megvannak a maga hátrányai, következményei, mert a legtöbb gitárját a
használhatatlanságig lelakták az ideiglenes használók. Ennek tudható be az a
furcsaság, hogy amikor a második Shakti korszak kezdődött, McLaughlin
visszakérte az egyik Shakti gitárját, azonban az oly mértékben tönkre volt téve,
hogy használhatatlan volt, új készítésére már nem volt már elegendő idő. Ezért
is játszott egy hagyományos jazz gitáron McLaughlin az újabb Shakti együttesben.
Az első Shakti gitárt egy francia gitárkészítő építette újjá:

A második és harmadik kereszthúrokkal ellátott Shakti gitár beazonosítása nem
egyszerű. Van két kép egy cutaway nélküli kereszthúros gitárról, amit a
Shaktiban használt, valószínűleg ez a második Shakti gitár.

A harmadik Shakti gitár igen érdekes konstrukció. A hangnyílás F alakú két
oldalon elhelyezve, mint a jazz gitárokon. A gitár húrlábja azt is elárulja,
hogy Kasha építésű.

A következő akusztikusgitár periódusában már egy nylon húros akusztikus gitáron
látható. Ez Abe Wechter elmondása szerint egy modern nylon húros jazz gitár:

Wechter végül épített sok éves munkával egy egyedülálló kivitelű nylon húros
akusztikus gitárt, amiben a díszítés immár a giccs irányába ment. Annyi
gyöngyház berakás van a gitárban, hogy csoda, hogy még szól valahogy. Persze
szól is, ez halható is a Thieves and Poets című albumon.

A flamenkó időszakában időnként látható volt kezében más, beazonosíthatatlan
nylon húros gitár, de ezekről nincs egyéb adatunk. A két alábbi képen
valószínűleg ugyan az a két gitár látható.

Az akusztikus gitárjaihoz már jó ideje használ effekteket, chorust és reverbet,
sőt némely akusztikus gitárja hexa pickuppal van ellátva és egy gitárszintit
hajt meg, melyet McLaughlin gyakran kever a gitár akusztikus hangjával, más
esetben pedig csak szinti hangot használ.
A következő részben az elektromos gitárhangzását tárgyaljuk ki.
Szabó Sándor
Vissza az oldal tetejére
|